Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Průzkum společnosti IKEA ukazuje, že Češi se raději vzdají nákupů než vyhřátého domova

VH-studio / Shutterstock.com

Neustále slyšíme něco o krizi, v jedné už jsme a s nadcházejícím podzimem má přijít ještě větší. To vytváří mnoho otázek. Pokud mají Češi vyjít se svým rozpočtem, většina se musí něčeho vzdát a někde si utáhnout opasek. Co byste dokázali oželet? To velmi zajímalo společnost IKEA, která provedla průzkum, jenž tuto otázku položil vzorku 800 respondentů. Jste zvědaví, co odpověděli?

Přečtěte si také

Prudce návykové! Křupavé domácí brambůrky uděláte jen ze 3 surovin a jde to i bez smažení

Zima v domě? Ani náhodou

Když je venku sychravo, mráz se vám často dostane až pod oblečení a vy se těšíte na teplo domova. Při zvýšených cenách za topení vás hřejivý pocit vyjde podstatně dráž než v předchozích letech.

Pokud máte rádi teplo, návrh vyhlášky ministerstva průmyslu, která by začala platit v případě stavu nouze v teplárenství, se vám zajisté nebude líbit. Říká, že v obýváku a kuchyni by mělo být do 18 °C a na chodbách a v předsíních jen 15 °C.

Průzkum pro společnost IKEA ukazuje, že je to pro většinu Čechů něco nepředstavitelného a jen 6,5 % respondentů plánuje výrazně regulovat teplotu ve své domácnosti.

Studio Romantic / Shutterstock.com

Češi milují teplo

Celkem 49 % dotázaných svou domácnost vytápí nejraději na 21–22 °C. Průměrný Čech je zkrátka teplomilné stvoření. 42 % dotázaných nehodlá teplotu jakkoliv měnit a 29 % je ochotných snížit teplotu jen o jeden jediný stupeň. Většinu času stráví lidé v interiéru a změna teploty v domácnosti je pochopitelně výrazný zásah do životního komfortu.

Za teplo se dá šetřit i chytrými nákupy

Existují produkty, které nepředstavují příliš velký výdaj, a přitom dokážou značným způsobem šetřit za energie a zvyšovat komfort. S nákupem takových produktů ale většina lidí nepočítá.

„Udržovat teplotu v místnosti pomohou například koberce s vyšším vlasem, které brání prochladnutí od podlahy. K dalším tepelným ztrátám dochází často okny – v tomto případě zase pomohou závěsy, které zadržují teplo v místnosti. Nejlepší volbou jsou zatemňovací závěsy tmavší barvy, které absorbují nejvíce světla a tepla,“ říká Markéta Polcarová, vedoucí interiérová designérka IKEA Česká republika.

Dále dodává: „Tyto drobné změny jsou navíc nejen efektivní, ale i efektní. Vhodnou volbou barev, vzorů a hřejivých materiálů zároveň zútulníte svou domácnost, ve které se pak budete cítit lépe. Výborně v tomto ohledu fungují teplejší odstíny.“

Prystai / Shutterstock.com

Topte jen tehdy, když je potřeba

Topit by se mělo chytře. Je zbytečné topit, když nejste doma a také v nočních hodinách, když jste pod teplou peřinou. Zdá se, že na vytápění si dává mnoho Čechů pozor, 39 % respondentů je ochotných snížit teplotu v noci a v čase, kdy nejsou doma.

„V tomto případě pomůže volba hřejivějších přikrývek. Nestárnoucí klasikou jsou stále péřové. Peří je lehké, má absorpční vlastnosti, odvádí vlhkost a dá se prát v pračce. Kdo preferuje jiné materiály, může sáhnout třeba po syntetické přikrývce. Ta je vhodná i pro alergiky,“ doplňuje Petra Kendíková, manažerka sortimentu ložnic IKEA Česká republika.

Péřovou přikrývku se vyplatí pořídit v akci

Když šetřit, tak na nákupech

Tento průzkum asi žádného prodejce nepotěší. Ukazuje, že 68,5 % lidí chce šetřit tím způsobem, že se bude stranit zbytečných nákupů. Útrata padne jen na to nezbytné a ostatní položky budou vyškrtány z nákupního seznamu. Týká se to třeba spotřební elektronikynového oblečení.

61 % lidí také omezí zábavu, od kulturních akcí až po dovolené nebo sportovní akce. Zdá se, že si Češi začnou více vážit věcí, které už mají, a namísto placené zábavy si budou užívat teplo domova, které bude možná nejdražší v historii.