Někteří lidé nevěří na mimozemský život, ale Češi jsou výjimkou, protože vidí mimozemšťana téměř v každé sérii reklam. Ať už je váš názor na tohoto zeleného mužíka jakýkoliv, společnost Alza, které dělá maskota, dokázala něco, za co jí bude vděčný každý zapálený online spotřebitel. Česká obchodní inspekce chtěla Alzu nachytat na švestkách, ale obří prodejce proměnil její záměr ve svůj prospěch.
Snad každý si už zvykl na to, že ve stanovených státních svátcích musí mít prodejny s prodejní plochou nad 200 m² zavřeno. Týká se to však i výdejen? ČOI byla toho názoru, že ano.
Inspektor České obchodní inspekce se rozhodl, že si došlápne na Alzu. Měl zájem o nákup počítačové myši. Byl nasměrován, aby si ji objednal online v e-shopu a následně si ji vyzvedl v provozovně, kde ji i zaplatí. Inspektor postupoval tak, jak mu bylo doporučeno, a když si myš vyzvedl, ČOI potrestala Alzu pokutou 500 tisíc Kč.
Kupte se slevou Notebook Umax VisionBook 12Wr Gray.
Alza si ovšem takový postup nenechala líbit. Argumentovala tím, že se prodej skládá z několika fází a na samotné pobočce dochází pouze k výdeji a zaplacení. Samotný výběr a objednání se děje online prostřednictvím e-shopu.
Kauzu nejprve řešil Městský soud v Praze, který dal za pravdu ČOI. Pro prodejce takový výsledek ovšem nebyl uspokojivý, proto se nevzdal a bojoval dál. Alza nakonec dosáhla svého a Nejvyšší správní soud jí dal za pravdu. Sice to bylo až po čtyřech dlouhých letech, ale podařilo se tím dokázat, že když se zboží jen vyzvedne a zaplatí ve výdejně, nepodléhá to zákazu prodeje během určených svátků.
ČOI musela Alze vyplatit náklady na soudní při, které činily 24 500 Kč. Inspekce musí navíc kauzu dořešit ve smyslu daného skutku.
V nedávno zveřejněném rozsudku stojí: „U zboží zakoupeného zákazníkem prostřednictvím internetového obchodu jeho pouhé vydání v provozovně, i včetně uskutečnění případné platby za zboží v provozovně, nelze považovat za prodej v maloobchodě či v provozovně.“
Tento případ ukazuje, že postavit se ČOI nemusí být bojem s větrnými mlýny. Ne každý obchodník by se do takového sporu pustil, tento případ však může sloužit jako cenný precedens pro ostatní.
„Přání našich zákazníků a spokojenost zaměstnanců byly pro naši společnost dostatečným důvodem, abychom se státem soupeřili i přesto, že jsme se dostali pod palbu kontrol a pokut,“ komentuje soudní rozhodnutí mluvčí Alza.cz Daniela Chovancová.
Mluvčí ČOI, Jiří Fröhlich, byl výsledkem nemile překvapený. Připustil, že nyní mohou obdobným způsobem postupovat i další provozovatelé e-shopů, které už nebude možné stíhat za to, že na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu zajistí svým zákazníkům zboží i během vybraných státních svátků.
Jaký je váš názor? Byl postup ČOI správný, anebo šlo jen o zbytečnou šikanu prodejce?