Většina supermarketů v Česku se letos v zimě chystá na úspornější režim. Inspiraci našly hlavně ve Francii a Německu, kde už taková omezení fungují. Plánují tedy snižovat teplotu o jeden až dva stupně a také tlumit osvětlení nebo používat úsporné pece. Přes noc pak budou vypínat i venkovní reklamy. Změna otevírací doby zatím na programu není.
Úsporná opatření chystají například Albert, Globus nebo Makro, ale také dm drogerie či IKEA. Vedení většiny řetězců se shoduje na tom, že se jedná spíše o dočasná omezení. Do budoucna se chystají více využívat zelenou energii a případně si vyrábět i svou vlastní. Díky tomu mohou nejen výrazně snížit své náklady, ale také závislost na nespolehlivých zdrojích. A zároveň potěší zákazníky, pro které je čím dál důležitější udržitelný přístup.
Kupte se slevou Dámská mikina Newcential.
Výhodu mají prodejci, kteří se mohou spolehnout na dlouhodobou fixaci cen za energie. A ještě lépe jsou na tom řetězce, které svoji energetickou náročnost snižovaly už v minulých letech. Například Billa využívá fotovoltaické elektrárny téměř dva roky. Zatím se to týká jen modernizovaných prodejen, ale jejich síť se stále rozšiřuje.
„Měníme chlazení a instalujeme LED osvětlení, obojí přináší až třicetiprocentní úsporu energií, dále renovujeme kotelny. Do jednoho roku navíc budeme mít instalované fotovoltaické elektrárny na střechách čtyř prodejen,“ říká mluvčí společnosti Makro Romana Nýdrle.
K úpravě otevírací doby supermarkety nyní přistupovat nechtějí. Svým zákazníkům se naopak snaží maximálně vyjít vstříc. Současné změny tak nejvíce pocítí zaměstnanci, kteří musí v nízkých teplotách pracovat i 12 hodin denně.