Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Společnost Coca-Cola se stává zelenější. Sprite kvůli tomu přijde o svou zelenou lahev

Markus Mainka / Shutterstock.com

Jeden z nejoblíbenějších slazených nápojů na světě prochází významnými změnami. Značka Sprite, kterou vlastní Coca-Cola, se stává dalším bojovníkem za zelenější planetu, a právě proto se vzdává svých ikonických zelených lahví. Podobně jako se pestrobarevných PETek zbavují velké české značky. Proč nejsou barvené lahve ideální a do jakých obalů se čím dál více nealkoholických nápojů „převléká“?

Přečtěte si také

Lidl vs. Coca-Cola: Souboj vánočních kamionů startuje! Kdy a kde je potkáte?

Barva jako marketingový tah

Sprite se na trhu poprvé objevil v Americe v 60. letech. Ve skleněné zelené lahvi. Barva byla už od počátku promyšleným reklamním symbolem. Měla bezbarvou limonádu s citronovo-limetkovou příchutí odlišit od běžných sodovek a zároveň navozovat pocit čerstvosti a osvěžení. Zelenou si potom Sprite ponechal i v 90. letech, kdy se začal stáčet do PET lahví. Podobnou strategii zvolil například i konkurenční 7up od společnosti Pepsi.

Vyhledejte si svoji oblíbenou limonádu v akci

Zelená planeta bez zelených obalů

Od minulého roku ovšem začíná svět zaplavovat Sprite v lahvích čirých. V nové podobě se prodává už ve 47 zemích (převážně asijských), letos má dojít k výměně v dalších 70 státech. Děje se tak v rámci kampaně World Without Waste neboli Svět bez odpadu, kterou společnost Coca-Cola spustila v roce 2018. Výrobce totiž v minulosti čelil velké kritice za znečišťování planety a za nedostatečnou ochranu životního prostředí.

Zety Akhzar / Shutterstock.com

V čem jsou čiré PET lahve lepší?

Odebráním barvy se zvyšuje kvalita recyklovaného materiálu. Recyklace zelených či jinak zbarvených plastových lahví je finančně i energeticky náročnější, než je tomu u průhledných, které lze navíc v rámci cirkulární ekonomiky použít pro výrobu nových PET lahví.

  • Coca-Cola plánuje prodávat do roku 2025 všechny své produkty v recyklovatelných obalech a do roku 2030 využívat alespoň 50 % recyklovaného materiálu pro výrobu nových obalů.

„Sprite přechází ze zeleného plastu na čirý, aby se zvýšila další využitelnost materiálu, který bude možné přetvořit v nové nápojové obaly. V současné době neodpovídá množství recyklovatelných PET lahví průmyslové poptávce. Cílem této změny je zvýšit dostupnost vysoce kvalitního recyklovaného plastu vhodného pro potraviny,“ uvedla společnost ve svém tiskovém prohlášení pro zahraniční média.

  • Kromě limonády Sprite vyměnila společnost Coca-Cola barevné lahve za čiré i u vod a nápojů značek Fresca, Seagram's a Mello Yello, které ovšem nejsou na našem trhu tak známé.

Česko se zbavuje petkové duhy

Trend přechodu na ekologičtější obaly neminul ani velké české značky, které pomalu zaměňují výrazné barevné PET lahve minerálek a sladkých nápojů za průhledné, případně světle zelené a modré. Cílem předních výrobců je totiž dosáhnout několika základních sjednocených barev obalů, které by následně bylo snazší vykupovat, recyklovat a cirkulárně vracet zpět do oběhu.

Mykolastock / Shutterstock.com

Kofola a Mattoni

S plošnou proměnou začala od roku 2019 společnost Mattoni 1873, která už vody značek Dobrá voda, Hanácká či Aquila stáčí do průhledných lahví. Aktuálně ji následuje Kofola, která postupně přebarvuje své hlavní značky Rajec, Ondrášovka a Korunní na univerzálnější světle zelenou a modrou.

„V rámci ekomodulace jsme po dvou letech od koupě Ondrášovky změnili původně pestrobarevné portfolio lahví Ondrášovka na jednotnou zelenou. U Korunní už nebudeme používat červené preformy, ale přecházíme na jednotné modré lahve. A od začátku roku 2022 prodáváme i ekomodulovanou lahev neochucené pramenité vody Rajec, která je už jen světle modrá,“ vysvětlil generální ředitel Kofoly pro český a slovenský trh Daniel Buryš.

  • Z regálů proto postupně mizí minerálky ve žlutých, oranžových, fialových nebo červených plastových obalech. I přesto se výjimky stále najdou. V červené PET lahvi se například prodává Magnesia Red, v růžové Poděbradka lesní plody či ochucené varianty vody Rajec.