Při návštěvě obchodu s oblečením je běžné, že je sortiment rozdělený podle pohlaví na pánské a dámské, případně chlapecké a dívčí sekce. Na trhu přibývá značek, které se snaží tento zažitý standard rozbít a nabízí genderově neutrální oblečení. Neutralita pohlaví je v posledních letech stále žhavějším tématem, které se řeší nejen v politických kruzích, ale právě i v nabídkách prodejců. Genderově neutrální oblečení bude zdobit výkladní skříně stále častěji, i když mnoho lidí neví, o co se vlastně jedná.
Genderově neutrální lze označit také jako bezpohlavní nebo nebinární, tedy oblečení, které se nepřiklání k ženským ani mužským prvkům. Jde o módu, která svým stylem může sedět každému pohlaví a všem typům postavy. Často má nevýrazné barvy a také nevýrazné pytlovité střihy. Těžko se specifikuje, protože si lze pod ním představit cokoliv. Možná si říkáte, proč mít další označení pro oblečení, když už existuje název unisex? Někteří ho tak běžně označují, ale jiní se od tohoto pojmu distancují, protože je spíše označením pro oblečení, které je určené ženám, které mají mužnější postavu.
Kupte se slevou Pánské ponožky Livergy.
Možná si říkáte, že důvodem popularity bude korektnost, která ve společnosti panuje, ale podle všeho je za vším vzrůstající poptávka po tomto oblečení. Prodejci vždy reagují na poptávku a zdá se, že jde o díru na trhu, kterou se snaží značky zaplnit. Co se týče spotřebitelů, největší zájem je u generace Z, tedy u lidí narozených od poloviny 90. let 20. století do roku 2012. Je těžké odhadovat, jak velký zájem bude v jednotlivých zemích, ale podle společnosti WGSN vzrostl v USA od roku 2020 zájem o toto oblečení meziročně o 109 %.
„Genderově proměnlivé nebo genderově inkluzivní oblečení může být teoreticky jakékoli oblečení,“ řekl Nick Paget, analytik World Global Style Network (WGSN), globální společnosti pro předpovídání trendů, která analyzuje nákupní chování spotřebitelů. „Představa, že oblečení jako vyjádření naší osobnosti patří k jednomu nebo druhému pohlaví, je sociální konstrukt, který je třeba rozebrat," doplnil.
Vzniká mnoho malých značek zaměřených právě na tuto módu, které využívají toho, že je tento trend prudce na vzestupu. Velké značky samozřejmě nemohly zůstat pozadu, protože by přišly o zisk a také by mohly čelit kritice. Genderově neutrální oblečení tak třeba nechybí v nabídkách značek, jako jsou Nike nebo Adidas. Na rozdíl od dámského nebo pánského oblečení můžete vidět tento kus oblečení vyfocený na muži i na ženě zároveň, abyste mohli mít jistotu, že bude sedět na každé postavě.
Móda se neustále vyvíjí a názor na nebinární oblečení často rozděluje společnost. Budeme nyní vídat v každém módním obchodě nebinární sekce? Je pouze otázkou času, aby se ukázalo, jak velkou sílu tento trend má a jestli se udrží, protože by výrobci zajisté nevyráběli oblečení, o které by nebyl zájem. Největší tažnou silou v tomto odvětví jsou mladí lidé, kteří za módu utrácí nejvíce a obchodníci často vydávají nemalé peníze za průzkumy, které zkoumají jejich preference.
Rozumný názor na tuto problematiku má profesor managementu módního obchodu na Fashion Institute of Technology v New Yorku, který prohlásil: „Móda odráží kulturu a politické přesvědčení generace, kterou často vedou mladší lidé.“