Přeprava balíků je v Česku jednou z nejvyužívanějších služeb. Každoroční průzkum společnosti GLS ukázal, že minimálně jeden balík měsíčně pošle nebo přijme na 56 % Čechů. 13 % z nich navíc pošle dokonce 5 až 19 zásilek za měsíc. Mezi rozhodující kritéria výběru služby patří především cena přepravy, kvalita a spolehlivost, svou roli však hraje i předchozí zkušenost či rychlost doručení. Stoupla také popularita výdejních boxů.
56 % Čechů pošle nebo přijme každý měsíc alespoň jeden balíček, 13 % z nich pak dokonce 5 až 19 balíků. 31 % balíčky odesílá nebo přijímá jednou až pětkrát za půl roku.
Z průzkumu GLS, který každoročně připravuje přepravní společnost GLS prostřednictvím aplikace Instant Research, rovněž vyplynulo, že 77 % lidí preferuje zaslání domů, a to především tehdy, je-li jeho cena srovnatelná s ostatními možnostmi doručení. 39 % využívá výdejní místa přepravců a 38 % volí kamenné prodejny e-shopů.
Podle průzkumu zároveň ubývá lidí, kteří balíkovou přepravu využívají zřídka (2017: 18 %, 2022: 10 %) nebo vůbec (2017: 4 %, 2022: 3 %). „Vliv na rostoucí oblibu balíkové přepravy měla především pandemie COVID-19, která se projevila výrazným nárůstem objemu balíků. Téměř 66 % lidí ve věku 18 až 44 let přijímá až dvacet balíků měsíčně. Největší oblibě se balíková přeprava těší v menších obcích do 20 tisíc obyvatel, kde nelze mnoho druhů zboží sehnat v obchodech,“ uvedl pro časopis M&M Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Podle něj už před pandemií klesl počet lidí, kteří balíkovou přepravu nevyužívají vůbec, a tento trend pokračuje i nadále.
Kupte se slevou Výrobník sody Jet Sodastream.
Ve srovnání s předchozími roky klesl počet lidí, pro něž je nejdůležitějším faktorem při volbě přepravce rychlost. V roce 2018 jich bylo 59 %, letos je to o 13 % méně. Většina Čechů, a to dokonce 77 %, považuje za nejdůležitější kritérium cenu, pro 70 % je podstatná především kvalita a spolehlivost nabízených služeb.
„Významnou roli při rozhodování hrají i předchozí zkušenosti s přepravcem. Toto kritérium, společně s kvalitou a spolehlivostí, je důležité především pro starší lidi nad 54 let. U nich obzvláště platí, že pokud byli spokojeni, rádi si službu vyberou znovu. Pro mladší lidi do 35 let je naopak důležitější pravidelná doba, ve kterou doručení probíhá, a příjemný kurýr,“ dodává Pavel Včela.
Z výzkumu rovněž vyplynulo, že v posledních letech vzrostlo využívání tzv. balíkomatů, samoobslužných boxů, z nichž lze balík vyzvednout pomocí kódu. Ty nyní oproti roku 2017, kdy je využívalo pouze 5 % Čechů, preferuje o 15 % respondentů více. Stoupající zájem o výdejní boxy potvrzuje též prodejce elektroniky Alza.cz, která po celé republice provozuje více než 1 000 AlzaBoxů. „Jejich popularita mezi zákazníky neustále roste, stejně tak jako mezi dopravci, kteří tak rozšiřují možnosti doručení pro své zákazníky,“ uvádí Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz.
Stále se zvyšující popularitu výdejních míst potvrzuje i Miloš Malaník, generální ředitel DPD. „Vysoká obliba výdejních míst – tedy i samoobslužných boxů, je český fenomén. Podle našeho nejnovějšího průzkumu E-shopper Barometer jsme dokonce v porovnání se zbytkem Evropy ve využívání výdejních míst na druhém místě hned za Francií.” Právě DPD nyní navázala spolupráci s Alzou a svou síť výdejních míst tak rozšířila o 500 AlzaBoxů.
Počet výdejních boxů zvýšila též společnost Packeta, pod níž spadá přepravní firma Zásilkovna, a to na více než 3 500 kusů. 2 500 z nich je instalováno v České republice a tvoří tak největší síť těchto boxů na trhu. Z-boxy jsou vybaveny solárními panely a ke svému provozu potřebují jen minimum energie, takže šetří životní prostředí a pomáhají společnosti dostát dlouhodobým strategiím udržitelnosti.
„Za necelé dva roky jsme vybudovali největší síť automatických výdejních boxů v České republice. Máme pokrytou většinu vesnic a malých měst v ČR a na Slovensku a v Maďarsku také rychle expandujeme. Zákazníci si mohou objednat zboží z více než 32 tisíc e-shopů, se kterými spolupracujeme, a zásilku si vyzvednout v jakoukoliv denní či noční dobu v režimu 24/7, zkrátka kdykoliv jim to vyhovuje, bez čekání a bez front,“ uvedla pro M&M Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.