Tištěným letákům možná odzvonilo. Část obchodních řetězců už loni výrazně omezila vydávání slevových letáků, případně snížila počet listů. Důvodem je úspora papíru a financí firmy vzhledem k cenám papíru a snížené kapacity dopravců, ale i ochrana životního prostředí. Řeč je především o obchodech Makro, Globus, Billa nebo Penny Market. Po 31 letech se rozhodl zcela zrušit letáky i nábytkový řetězec ASKO – NÁBYTEK, který vydával leták s akční nabídkou každých 14 dní.
Češi milují slevové akce a listování letáky obchodních řetězců. Česká republika je dokonce na třetím místě v počtu vydávaných letáků týdně, kterých se roznese na 20 milionů. To má negativní dopad na životní prostředí. I proto se většina obchodních řetězců rozhodla omezit tištěné letáky.
„V roce 2021 vzrostl počet shopů s nabídkou letáků o 4 zástupce. Letos ke konci dubna mělo alespoň 1 leták 49 shopů v námi sledovaných kategoriích. To je o 9 méně než v loňském roce. Zatímco v roce 2021 meziročně počet stránek vzrostl v průměru o 4, tak letos roste oproti minulému roku jen o 0,15 stránky,” uvedla k sestupné tendenci šéfredaktorka Kupi.cz Linda Michalčíková.
Penny Market začal už loni namísto dvou letáků týdně vydávat pouze jeden. „Díky tomuto kroku od té doby šetříme téměř třicet procent papíru, ročně se jedná o desítky tun ušetřeného papíru,“ uvedl mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.
Supermarket Billa přešel na tisk letáků na recyklovaný papír a hypermarket Globus snížil počet stran i celkový počet letáků. „V loňském roce jsme počet letáků zredukovali výrazně. Snížili jsme také počet stran v jednotlivých letácích a i tento objem je trvale vyhodnocován, každý leták je tak maximálně efektivní,” uvedli zástupci Globusu.
Makro svůj koncept omezování plýtvání začalo už v roce 2010 s projektem Stromy místo letáků. Od zahájení spolupráce bylo vysazeno na 3 137 stromů a keřů.
„Distribuce papírových letáků je v Makro podmíněná nákupní aktivitou, omezujeme tím doručování nevyžádaných letáků na minimum, a nedochází tak k plýtvání se zdroji. Díky tomuto přístupu se nám daří snižovat uhlíkovou stopu, konkrétně v případě papíru se nám podařilo snížit emise o 90 % oproti výchozímu roku 2011. Svůj podíl na tom má i dostupnost digitálních letáků na webu makro.cz. Veškeré zboží v akci je zároveň dostupné v aplikaci Moje makro,“ uvádí Martin Čivrný, manažer udržitelnosti Makro ČR.
Úplné zrušení letáků oznámil letos nábytkový řetězec ASKO – NÁBYTEK, který od počátku svého působení vydával leták každé dva týdny. Už loni při příležitosti svého 30. výročí omezila společnost počet letáků na jeden měsíčně, nyní se rozhodla pro radikální krok a letáky zrušila zcela.
„Naše společnost chce jít cestou udržitelnosti a podpory životního prostředí, od června proto zákazníci najdou kompletní akční nabídku pouze on-line,“ vyjádřila se k zásadnímu rozhodnutí Andrea Štěpánová, marketingová ředitelka společnosti ASKO – NÁBYTEK. Tištěný tak zůstává pouze magazín Inspirace, který vychází čtyřikrát ročně a je zaměřený na lifestylové tipy pro domácnost.
Digitalizaci marketingových materiálů nahrává i vzrůstající zájem o online verze slevových letáků právě na Kupi.cz. Návštěvnost letáků obchodních řetězců se totiž meziročně zvýšila přibližně o třetinu. „Na našich stránkách Kupi.cz je největší zájem samozřejmě o letáky z nákupních řetězců, ty tvoří cca 85 % návštěvnosti a mezi zákazníky jsou nejvíce zaběhlé,” uvádí Linda Michalčíková. Obchody jsou si tohoto zájmu vědomy, a proto formát letáků přizpůsobují online prostředí.
„Proto i zástupci řetězců dbají na to, aby jejich leták byl jasně rozpoznatelný. Ať už do počtu stran, formátu letáku, struktury a kvality papíru i vyobrazení jednotlivých akcí v něm. Takže ačkoliv se nemění až tak počet letáků a stran, jednotlivé letáky změn doznávají,” dodává.
Kupte se slevou Sedací souprava Hugo.
Přestože množství obchodů směřuje ke snižování počtu letáků, zmenšuje jejich formát, volí levnější recyklovaný papír a množství slevových nabídek směřuje do onlinu, úplné zrušení tištěných reklamních médií zřejmě nehrozí.
„Občasné výkřiky některých hráčů, že končí s letáky, jsou zcela minimální, leták jako reklamní nosič má stále svůj význam a u nejednoho partnera se jedná o jeden z klíčových marketingových nástrojů,” vylučuje možnost úplného vymizení letáků Linda Michalčíková. Výhoda letáků podle ní spočívá především v tom, že jsou jakožto fyzické médium v dnešní digitalizované době spíše výjimečné, a proto jsou pro některé zákazníky, především ty starší, naprosto nenahraditelné.