Vítězem 19. ročníku soutěže Obchodník roku 2021 se stala síť lékáren Dr. Max, která tak obhájila prvenství z loňského roku. V sortimentních kategoriích se pak umístily firmy Alza.cz, Bonprix, Datart, Decathlon, DM, Dráčik, IKEA či Lidl, který získal cenu veřejnosti. Není překvapením, že na předních příčkách stojí především e-shopy. Obrat e-commerce segmentu narostl totiž meziročně o 33 %.
Stejně jako loni, i letos soutěž Obchodník roku ovládla síť lékáren Dr. Max. Ta se stala absolutním vítězem především díky své zapamatovatelnosti a loajalitě svých zákazníků. Kromě celkového vítězství ovládla také kategorii Lékárna roku, a to především díky své zapamatovatelnosti u 78 % zákazníků.
Na celkovém druhém místě skončila společnost IKEA, které do prvenství scházelo pouze pár bodů. Pomyslnou stříbrnou medaili získala díky vysoké důvěře, které se u svých zákazníků těší. Na třetím místě skončila drogerie DM, která se v první pětce drží dlouhodobě, protože má vysoké hodnocení ve všech třech základních hodnoticích parametrech – je zapamatovatelná, má loajální zákazníky a je důvěryhodná. Co se týče otázky ochoty zákazníků k opakovanému nákupu, získala DM absolutní prvenství a zvítězila také ve své kategorii Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií.
Zatímco některé pozice zůstaly stejné, jiné byly překvapením. „Výsledky ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 vycházející z reprezentativního průzkumu mezi zákazníky přináší několik změn na prvních místech. Vítězem kategorie Obchodník roku s elektrem a elektronikou se stal Datart, který tak na druhé místo s velmi těsným výsledkem posunul vítěze pěti předchozích ročníků společnost Alza.cz,” popsal výsledky průzkumu Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Alza však zvítězila v kategorii E-shop roku, primárně v ní nakupuje 38 % zákazníků.
Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získala společnost Lidl Česká republika. Obchodník vládl především v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně jej jmenovalo dokonce 58 % dotazovaných respondentů, kteří u něj pravidelně nakupují. Ti jej zároveň ocenili též v parametru loajality, kterou firmě prokazují. V hlasování, které probíhalo na webu, získal Lidl 57 522 hlasů a obdržel též Cenu veřejnosti. Na druhém místě v kategorii obchodníků s potravinami skončila společnost Kaufland, třetí příčka patří online supermarketu Rohlík.cz.
Kupte se slevou Džus Relax.
E-shop s módou Bonprix se stal překvapivě vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s oděvy, a to především díky loajalitě svých zákazníků. Těch, pro které je Bonprix první volbou pro nákup oblečení, je celých 36 %. Oproti loňsku navíc zdvojnásobil své výsledky v parametru zapamatovatelnosti a jelikož přeskočil celých 15 příček, stal se též Skokanem roku. Na druhém a třetím místě jsou společnosti Pepco a H&M.
Vítězem kategorie Mastercard Obchodník s obuví se stala společnost Deichmann, kterou v parametru zapamatovatelnosti jmenoval každý druhý zde nakupující respondent. Druhé místo patřilo firmě Rieker, třetí pak CCC. Společnost Decathlon pak ovládla kategorii obchodníků se sportovními oděvy. V závěsu skončily Sportisimo a Adidas.
Soutěž rovněž odhalila, jak moc za loňský rok vyrostl segment e-commerce. Meziroční nárůst představuje dokonce 33 %. „Jedním z určujících trendů maloobchodního trhu je posilování e-shopů. Pandemie urychlila změnu nákupních zvyklostí, zákazníci nakupují přes internet daleko více produktů z kategorií, které dříve byly tradičně doménou kamenných obchodů. Převládalo přesvědčení, že například obuv nebo oděvy je potřeba si před nákupem ‚osahat‘,“ vysvětlil Čarný, podle něhož se myšlení zákazníků v současnosti mění. Nejde však pouze o důsledek opakovaných lockdownů, dá se očekávat, že tento trend bude pokračovat.
V našich srdcích i domovech zvítězila společnost IKEA, která ovládla kategorii Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky. Spontánně ji jmenovalo 58 % oslovených respondentů a její zákazníci také deklarují nejvyšší míru loajality. Druhé místo patří firmě JYSK a to třetí Möbelixu.
Ocenění za svou práci získala i firma Knihy Dobrovský, která zvítězila v kategorii Mastercard Obchodník roku s knihami. Zapamatovatelná je pro 61 % zákazníků, kteří ke společnosti zároveň cítí největší míru loajality. Na druhé příčce skončila společnost Megaknihy.cz a na třetím Knizni-klub.cz.