Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Obchodníkem roku 2021 je opět Dr. Max. Cenu veřejnosti získal Lidl, Datart sesadil Alzu

Mastercard

Vítězem 19. ročníku soutěže Obchodník roku 2021 se stala síť lékáren Dr. Max, která tak obhájila prvenství z loňského roku. V sortimentních kategoriích se pak umístily firmy Alza.cz, Bonprix, Datart, Decathlon, DM, Dráčik, IKEA či Lidl, který získal cenu veřejnosti. Není překvapením, že na předních příčkách stojí především e-shopy. Obrat e-commerce segmentu narostl totiž meziročně o 33 %.

Přečtěte si také

Retro olejové kuličky do koupele jsou zpět: Kde je koupíte a kolik stojí?

Dr. Max obhájil vítězství z loňska

Stejně jako loni, i letos soutěž Obchodník roku ovládla síť lékáren Dr. Max. Ta se stala absolutním vítězem především díky své zapamatovatelnosti a loajalitě svých zákazníků. Kromě celkového vítězství ovládla také kategorii Lékárna roku, a to především díky své zapamatovatelnosti u 78 % zákazníků.

Na celkovém druhém místě skončila společnost IKEA, které do prvenství scházelo pouze pár bodů. Pomyslnou stříbrnou medaili získala díky vysoké důvěře, které se u svých zákazníků těší. Na třetím místě skončila drogerie DM, která se v první pětce drží dlouhodobě, protože má vysoké hodnocení ve všech třech základních hodnoticích parametrech – je zapamatovatelná, má loajální zákazníky a je důvěryhodná. Co se týče otázky ochoty zákazníků k opakovanému nákupu, získala DM absolutní prvenství a zvítězila také ve své kategorii Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií.

Dr. Max

Datart sesadil Alzu

Zatímco některé pozice zůstaly stejné, jiné byly překvapením. „Výsledky ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 vycházející z reprezentativního průzkumu mezi zákazníky přináší několik změn na prvních místech. Vítězem kategorie Obchodník roku s elektrem a elektronikou se stal Datart, který tak na druhé místo s velmi těsným výsledkem posunul vítěze pěti předchozích ročníků společnost Alza.cz,” popsal výsledky průzkumu Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Alza však zvítězila v kategorii E-shop roku, primárně v ní nakupuje 38 % zákazníků.

Alza.cz

Potravinám vévodí Lidl, v závěsu skončil Kaufland

Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získala společnost Lidl Česká republika. Obchodník vládl především v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně jej jmenovalo dokonce 58 % dotazovaných respondentů, kteří u něj pravidelně nakupují. Ti jej zároveň ocenili též v parametru loajality, kterou firmě prokazují. V hlasování, které probíhalo na webu, získal Lidl 57 522 hlasů a obdržel též Cenu veřejnosti. Na druhém místě v kategorii obchodníků s potravinami skončila společnost Kaufland, třetí příčka patří online supermarketu Rohlík.cz.

Sledujte slevy ve svých oblíbených řetězcích

Kupte se slevou Džus Relax.

Porovnat slevy

V módě je první Bonprix, pak Decathlon a Deichmann

E-shop s módou Bonprix se stal překvapivě vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s oděvy, a to především díky loajalitě svých zákazníků. Těch, pro které je Bonprix první volbou pro nákup oblečení, je celých 36 %. Oproti loňsku navíc zdvojnásobil své výsledky v parametru zapamatovatelnosti a jelikož přeskočil celých 15 příček, stal se též Skokanem roku. Na druhém a třetím místě jsou společnosti Pepco a H&M.

Vítězem kategorie Mastercard Obchodník s obuví se stala společnost Deichmann, kterou v parametru zapamatovatelnosti jmenoval každý druhý zde nakupující respondent. Druhé místo patřilo firmě Rieker, třetí pak CCC. Společnost Decathlon pak ovládla kategorii obchodníků se sportovními oděvy. V závěsu skončily Sportisimo a Adidas.

Bonprix

Obrat v e-commerce narostl o 33 %

Soutěž rovněž odhalila, jak moc za loňský rok vyrostl segment e-commerce. Meziroční nárůst představuje dokonce 33 %. „Jedním z určujících trendů maloobchodního trhu je posilování e-shopů. Pandemie urychlila změnu nákupních zvyklostí, zákazníci nakupují přes internet daleko více produktů z kategorií, které dříve byly tradičně doménou kamenných obchodů. Převládalo přesvědčení, že například obuv nebo oděvy je potřeba si před nákupem ‚osahat‘,“ vysvětlil Čarný, podle něhož se myšlení zákazníků v současnosti mění. Nejde však pouze o důsledek opakovaných lockdownů, dá se očekávat, že tento trend bude pokračovat.

Pro nábytek jedině do IKEA

V našich srdcích i domovech zvítězila společnost IKEA, která ovládla kategorii Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky. Spontánně ji jmenovalo 58 % oslovených respondentů a její zákazníci také deklarují nejvyšší míru loajality. Druhé místo patří firmě JYSK a to třetí Möbelixu.

Ocenění za svou práci získala i firma Knihy Dobrovský, která zvítězila v kategorii Mastercard Obchodník roku s knihami. Zapamatovatelná je pro 61 % zákazníků, kteří ke společnosti zároveň cítí největší míru loajality. Na druhé příčce skončila společnost Megaknihy.cz a na třetím Knizni-klub.cz.