Na konci loňského roku provedla Česká obchodní inspekce kontrolu zákazu prodeje alkoholických a tabákových výrobků osobám mladším 18 let. Prodej alkoholu mladistvým odhalila ve třech z pěti případů. Kromě toho kontrolovala dodržování zákona o spotřebních daních, povinném značení lihu a zákon o ochraně spotřebitele, kde zaznamenala porušení předpisů v téměř 50 procentech. Popíjení mladistvých bohužel není na našem území nic nového. Mladí pijáci kupují alkohol především ve vietnamských večerkách, kde po nich většinou nikdo nechce průkaz totožnosti.
Češi patří co do spotřeby alkoholu ke špičce a pandemie koronaviru a s ní související stresy tuto situaci jen umocnily. Alkohol byl u nás vždy považován za původce zábavy a společenského života, vysoká spotřeba a s ní spojené rizikové pití jsou proto v Česku patologickým jevem, kterého se jen těžko zbavuje.
Přitom alkohol a jeho vysoká spotřeba vedou nejen k závislosti, ale podílejí se též na vzniku mnoha onemocnění. Bohužel se navíc alkohol v mnoha případech dostává do rukou mladistvým, jejichž organismus je na jeho požití ještě citlivější.
V období od 1. 7. do 30. 9. 2021 provedla ČOI velkou kontrolní akci, která byla zaměřena na nabídku, prodej a skladování alkoholických a tabákových výrobků, a především dodržování zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, zákona č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu, zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Celkem provedla 1 570 kontrol, z nichž 674 odhalilo porušení předpisů. U 101 kontrol byly přítomny i osoby pod zákonem. 61 nakoupilo alkohol bez nutnosti prokázat se průkazem totožnosti, ve 41 případech prodejci neumístili do prodejny dostatečně viditelný nápis o zákazu prodeje alkoholu, v 11 případech prodali tabákové výrobky osobě mladší 18 let a v 5 případech byla porušena další ustanovení zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. ČOI v tomto období uložila 433 pokut v celkové výši 1 919 500 Kč.
Průzkum ČOI mimo jiné ukázal, že nezletilí nemají u nás žádný problém alkohol zakoupit. S jeho prodejem lidem mladším 18 let bojuje iniciativa „Nezlob se, prokaž se”, kterou spustil Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS). Jejím cílem je snížit dostupnost alkoholických nápojů mladistvým a pomáhat personálu zvládat situace s tím spojené. Celý projekt navazuje na iniciativu „Člověče, nezlob se” realizovanou od roku 2013 do roku 2020.
Dle názoru Martiny Ferencové, výkonné ředitelky ČSPS, se daří snižovat počet situací, kdy chtějí mladí koupit alkohol, avšak stále je co zlepšovat. V rámci spolupráce nabízí ČSPS též vzdělávání ve vietnamštině pro majitele večerek a obchodů, kteří jsou nejčastějším cílem pijáků pod 18 let.
Kupte se slevou Gin Pink Beefeater.
Ke spoustě problémů dochází také s alkoholem, který se podobá nealkoholickým limonádám. Sladké cidery, jako jsou například oblíbené Frisco, Kingswood či Strongbow, patří mezi mladistvými k vyhledávaným značkám, které není nijak těžké obstarat. Prodávají je totiž téměř v každé večerce a někteří prodavači si vůbec neuvědomují, že jde o alkohol. Ochucená piva a nejrůznější cidery s obsahem alkoholu 4,5 % a více přitom rozhodně nepatří do dětských rukou.
Přestože v supermarketech není problém s prodejem alkoholu mladistvým tématem, o menších obchodech a vietnamských večerkách to říci nelze. Mladí zákazníci sází na jazykovou bariéru i rasovou odlišnost a doufají, že prodavači původem z Vietnamu nebudou chtít doklady vůbec vidět.
„Občanský průkaz chceme vidět pokaždé, když se nám zákazník zdá moc mladý. Někdy se ale setkáváme s nepochopením, často i se sprostými či rasistickými nadávkami,” prozradil nám prodavač z večerky Potraviny Vyskočil v Dejvické ulici v Praze. Také uvedl, že se ve své práci setkává s velkou vlnou krádeží ze strany mladistvých. „Když se bojí, že jim to neprodáme, snaží se krást.” Krádeže se týkají především alkoholu v plechovkách nebo sladkostí.
Jiný prodavač z večerky jen o pár ulic dál nám však přiznal, že občanský průkaz po lidech nechce, přestože vypadají mladě. Přišel by tak o zákazníky.
Kupte se slevou Víno Chardonnay Viňa Tarapaca.
Povinnost prokázat se občanským průkazem za různých situací není ukotvena v jednom celistvém zákoně, ale je zmíněna v celé řadě právních předpisů. Pro obyčejného člověka je tedy velmi těžké určit, ve kterých situacích by občanský průkaz ukázat měl a ve kterých ne.
Ačkoli prodavač nemá zákonem dané právo chtít vidět průkaz, pokud má podezření, že je zákazníkem osoba mladší 18 let, má právo odmítnout jej obsloužit a alkohol mu neprodat. Chrání tak nejen mladistvého, ale především sebe, aby neměl později problémy s policií.