Zdražování je nyní skloňováno ve všech odvětvích a potravinářský průmysl není výjimkou. Ceny v českém zemědělství rostou nejvýrazněji za posledních 10 let. Nárůst cen nyní zaznamenaly i suroviny potřebné k výrobě čokolády – kakao, cukr nebo mléko. Hlavní příčinou je dražší námořní doprava, vykoupené sklady a podprůměrná úroda v oblasti Pobřeží slonoviny, která je největším producentem kakaa na světě.
Dodavatelské problémy, které má na triku covidem oslabená ekonomika, už se netýkají pouze elektroniky, nábytku nebo automobilového průmyslu, ale i potravin. Nyní zaznamenalo výpadek i kakao a další suroviny potřebné k výrobě čokolády.
Příčinou obtíží jsou nejen vykoupené sklady a zdražování námořní dopravy, ale také podprůměrná úroda v Pobřeží slonoviny, které je největším producentem kakaa a nyní se nachází v období sucha. Kakao se nyní na globálních trzích prodává v průměru za 2 500 dolarů, tedy zhruba o čtvrtinu dráž než loni v létě. S narůstající poptávkou kvůli blížícím se velikonočním svátkům lze navíc v nejbližších týdnech očekávat další zdražení.
Jak uvedl výkonný ředitel německé Spolkové asociace výrobců cukrovinek Carsten Bernoth agentuře Reuters: „Trh s důležitými surovinami je doslova vymeten. Logistické řetězce, na které jsme se mohli dlouhodobě spolehnout, nefungují.“ Podle jeho názoru tyto výpadky ovlivní především velikonoční byznys. „Výrobci čokolády doslova trpí vysokými cenami vstupních komodit jako pšenice, cukru, kakaa, sušeného mléka či slunečnicového a sójového oleje,“ dodal k tématu. Zdražení čokolády přitom na podzim ohlásila již společnost Nestlé, která uvedla až 13% nárůst cen.
Tip: Nakupte sladkosti v akci a udělejte dětem radost už před Velikonoci. Čokoládové vajíčko Kinder Surprise seženete teď se slevou v Penny za 17,90 Kč, lentilky Orion pak nabízí Kaufland za 7,90 Kč.
Tiskový mluvčí společnosti Nestlé Robert Kičina uvádí, že klimatické změny způsobily zvýšenou poptávku nejen u kakaa, ale též u pšenice a kukuřice, které jsou hlavní složkou cereálií. Výrobu čokolády a dalších cukrovinek ovlivní i nedostatek cukru.
Nárůst cen se dotkl také segmentu kávy, zejména arabiky a robusty, jejichž cena vzrostla vlivem sucha a mrazů o desítky procent. Z důvodu nedostatku pracovní síly a snižování objemu výroby hrozí též redukce produkce syrového kravského mléka.
Kupte se slevou Instantní káva Nescafé Classic.
Zdražení konečných výrobků může být někdy nenápadné. Výrobci často přistupují k praktikám, které by se bez problému daly označit jako klamání spotřebitele. Namísto navýšení ceny snižují gramáže svých výrobků, které poté prodávají za zdánlivě stejné ceny.
„Dochází ke zintenzivňování praxe nenápadného zmenšování objemu výrobků či snižování gramáže. Jedná se o praxi takzvané ‚smrskflace‘,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „V České republice v uplynulých letech přišly o deset gramů tyčinky Deli nebo Snickers. Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů,“ dodal Kovanda.