Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Medvídek HARIBO je tady už přes 100 let. Jak se z tančících medvědů stala jedna z nejslavnějších cukrovinek?

HARIBO

Už jedno celé století si malí i velcí mohou pochutnávat na ovocných medvídcích. Před více než sto lety se pod značkou HARIBO zrodil úplně první gumový medvěd a odstartoval slavnou dráhu této cukrovinky. Připomeňte si s námi, jak se bonbony HARIBO v čase měnily, jak vypadaly ty úplně první i jak se utvářela podoba značky.

Přečtěte si také

Můžete si v drogerii přivonět k produktům, které nejsou testery? Obchody to nemají rády, zákazníci to i tak dělají

Jak to před 100 lety bylo?

Základy značky položil v roce 1920 Němec Hans Riegel. První ovocné cukrovinky vyráběl v prádelně na dvorku, kde si vystačil pouze s jedním pytlem cukru, kamny, mramorovou deskou, stoličkou, měděným kotlíkem a válečkem.

O dva roky později ovšem Hanse napadla ona geniální myšlenka – přetvořit „nudné“ gumové bonbony do veselé a roztomilé podoby. Inspirací mu byli tzv. tančící medvědi (Tanzbären) – atrakce tehdejších poutí. A tak se v roce 1922 zrodil první gumový medvídek, tehdy zvaný „tančící“.

  • Název HARIBO vznikl spojením prvních dvou písmen jména a příjmení zakladatele a města Bonn, ve kterém se medvídci zrodili. Tedy HAns-RIegel-BOnn.
Lutsenko_Oleksandr / Shutterstock.com

Kousek ovocného štěstí

Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. První medvídky balené po dvou rozvážela po městě na kole Hansova manželka Gertrud. Stala se tak prvním oficiálním zaměstnancem firmy. A bonbony rostly na popularitě.

Jak v nedávném exkluzivním rozhovoru pro CNN Prima NEWS uvedl Herwig Vennekens, globální výkonný ředitel zodpovědný za komerční vývoj a marketing společnosti HARIBO: „Jeho cukrovinky se dobře prodávaly, ale Hans Riegel neúnavně pracoval na nových nápadech. Chtěl, aby jeho barevné bonbony lidem přinesly chvilku radosti, malý luxus, který si může dovolit každý.“

Známý slogan vznikal postupně

Jedenáct let po založení podniku zaměstnával Riegel již 400 zaměstnanců. Prodeje dále raketově rostly, za což se zasloužil i ikonický a dodnes používaný slogan „HARIBO chutná malým“. Až v polovině 60. let byl doplněn o dovětek, který v češtině známe jako „stejně tak i dospělým“. Ještě než se tak stalo, prošla značka klíčovou změnou.

Když se z tančících stali zlatí

Jak už to ve světě obchodu bývá, co je oblíbené, toho si všimne i konkurence. A tak se během chvilky v Německu s gumovými medvídky roztrhl pytel. Na počátku 60. let již podnik řídili Hansovi potomci, kteří se rozhodli potvrdit své prvenství na trhu a medvídky přejmenovali na Goldbären neboli Zlaté. Tento název si také nechali v roce 1967 zaregistrovat jako ochrannou známku.

„Hans Riegel zvolil název ‚Goldbären‘, aby se jasně odlišil od ostatních gumových medvídků. Zdůraznil tak jedinečnou kvalitu svého výrobku a dal jasně najevo, že právě toto je originál. Navíc jednou v rozhovoru řekl, že ‚má cenu zlata‘“, vysvětlil dále Vennekens.

HARIBO

Měnil se obal, příchutě i druhy

Spousty změn se gumové bonbony HARIBO dočkaly i v průběhu následujících let. Poprvé se například začaly prodávat jako směs různých příchutí a na konci 90. let se na obalech objevila ilustrace ikonického HARIBO Zlatého medvídka s červeným motýlkem.

Pod značkou HARIBO si také zákazníci mohli vychutnávat čím dál více druhů cukrovinek. K lékořici, kterou firma představila již ve svých počátcích v roce 1925, postupně přibývaly i pěnové, pendrekové či žvýkací bonbony a samozřejmě také klasické gumové ovocné nejrůznějších tvarů a příchutí. Zajímavé novinky představuje firma mimo jiné vždy ku příležitosti významných výročí. Například v rámci oslav 85 let v roce 2007 se na trhu poprvé objevili medvídci s jablečnou příchutí. Je proto jasné, že ani 100leté výročí se bez nových produktů neobejde.

HARIBO ve znamení modré a kakaa

Po vzoru Německa, kde se oživí výroba narozeninových „tančících medvědů“, se v České republice letos bude prodávat speciální edice Zlatých medvídků v narozeninovém designu podpořená novou televizní kampaní. Hlavním lákadlem jsou ovšem dvě úplné novinky.

Jak přiblížil Herwig Vennekens, medvědí rodinka se za krátkou dobu rozroste o nového a dlouho očekávaného modrého člena a přibydou také kakaové bonbony, pro které firma vyvinula recepturu se zcela novými přísadami.

HARIBO

V Česku vedou medvídci JOJO

Ačkoliv i u nás jsou medvídci a jiné gumové bonbony HARIBO velmi oblíbené, tuzemskou jedničkou zůstávají cukrovinky JOJO, které jsou jedny z nejprodávanějších bonbonů v Česku. Začaly se vyrábět v roce 1992 v závodě SFINX Holešov, kde se většina produktů zpracovává dodnes. Podobně jako spousta ostatních, také JOJO prorazilo na trh s oblíbenými medvídky, ke kterým se záhy připojily dnes již legendární Jahůdky, Vexty, Kyselé rybičky, Marshmallow či Arašídky.

V souvislosti s vývojem trhu a preferencemi zákazníků si i firma Nestlé, pod kterou značka JOJO spadá, dává na inovaci svých produktů záležet a představuje jednu novinku za druhou. Kromě nových příchutí a podob, jakými jsou například bonbony JOJO Zelený čaj či JOJO Emotikony, se zaměřuje i na složení. V roce 2017 byla na trh uvedena úspěšná řada JOJO Potěšení s 30% obsahem ovoce, o rok později JOJO Medvídci s o 30 % nižším obsahem cukru.

Rok 2020 se u značky nesl ve znamení rostlinných produktů. Přibyla řada JOJO Veggie – želé bonbony bez živočišné želatiny s ochrannou známkou V-Label.

„Čistě rostlinný produkt jsme se rozhodli zařadit z důvodu rostoucího zájmu o vegetariánské a veganské výrobky, jak u veganů/vegetariánů, tak i u klasických konzumentů. Chceme spotřebitelům poskytnout možnost volby a alternativu k bonbonům s živočišnou želatinou, ze které je většina želé bonbonů na trhu. JOJO Veggie je tedy pro každého, kdo rád mlsá želé bonbony, ale zároveň chce konzumaci živočišných výrobků omezit nebo je zcela vynechat,” přiblížila vývoj novinek Eliška Cibulková, brand manažerka značky JOJO.

Zdroj: Nestlé, Haribo, Prima CNN