Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Vzrůstá obliba audioknih. Loni vyšlo 442 nových titulů a prodej stoupl o 12,4 %

Thomas Bethge / Shutterstock.com

Audioknihy, podcasty a další záznamy mluveného slova získávají se stále se zrychlujícím tempem společnosti na oblibě. Stačí si nasadit sluchátka a svou oblíbenou knihu „přečtete“ při procházce, během tréninku nebo venčení čtyřnohého mazlíčka. Zvláštní nárůst digitální média zaznamenala právě v době pandemie, kdy několikrát došlo k uzavření knihkupectví. Tento trend bude podle vydavatelů pokračovat.

Přečtěte si také

Jak nahradit vajíčka v kuchyni? 6 nejlepších alternativ

Počátky audioknih v Čechách

Když Ivan Sabo a Michal Kočí v roce 2012 spustili jeden z v současnosti nejvýznamnějších českých internetových obchodů s audioknihami Audiolibrix, audioknihy u nás teprve začínaly. Než ale ke spuštění došlo, bylo třeba zaměřit se na osvětu a vysvětlování, proč knihy k poslechu využívat a že placení kartou na internetu je bezpečné.

Dlouholeté úsilí se však vyplatilo a audioknihy si brzy získaly své posluchače. Audiolibrix momentálně čítá více než 8 000 audioknih a patří tak k největším hráčům na českém a slovenském trhu.

Pandemie přála audioknihám

V České republice předloni, s počátkem lockdownů a omezení vyšlo na 442 nových audio titulů a prodej stoupl o 12,4 %, přičemž převažoval prodej digitální cestou. „Uplynulý rok byl mimořádně těžký pro celou zemi, společnost i ekonomiku. Audioknižní trh přesto rostl, což je skvělá zpráva. Rostl však pomaleji než v minulých letech. Čísla statistik ukazují pozitivní, ale i negativní trendy,“ komentoval před Vánoci trend místopředseda představenstva Asociace vydavatelů audioknih Alan Piskač. Zároveň uvedl, že vzrostl počet lidí, kteří poslouchají přes mobilní telefony a počítače.

Obor má velkou perspektivu

Audioknihy mají své příznivce i v zahraničí. „V zemích jako Německo, USA nebo Velká Británie zaznamenávají audioknihy větší popularitu a nárůst než e-knihy” uvedl Ivan Sabo. Například v USA během loňského roku stoupl prodej audioknih o 14,2 %, zatímco prodej e-knih klesl o 5,6 %. O papírových knihách ani nemluvě. Tento trend potvrzují i nejvýznamnější česká audio nakladatelství.

Pohlídejte si kvalitní sluchátka v akci

Boj proti nelegálnímu stahování

Podle Tomáše Výchopeně z nakladatelství Tympanum stoupl podíl tržeb z digitálního prodeje na 62,5 % a tento trend bude pokračovat. Z tohoto důvodu je podle něj více než dříve třeba finančně podporovat digitální nosiče a potírat nelegální stahování. „Protože většinu nákladů na vznik audioknih je již nyní nutné pokrýt právě z digitálních prodejů a tato potřeba se bude dále stupňovat. Z ušlého zisku na nové nahrávky nevydělají. Tento tlak lze pozorovat i v neustálém rozšiřování a zlepšování on-line nabídky a služeb, aby byli zákazníci motivováni ke koupi digitální kopie audioknihy i pozitivně,“ vysvětluje Výchopeň.

Tip: Nejste fanda audia, ale přesto chcete mít své oblíbené knihy vždy při sobě? Vhod vám přijde čtečka knih nebo tablet! Nahlédněte do letáků obchodů s elektrem a vyberte si to pravé zařízení za výhodnou cenu!

Audioknihy nemusí být jenom nové

Vydavatelé audioknih se nemusí zaměřovat pouze na nově vydané tituly, ale též na bohatý archiv rozhlasových her a četeb Českého rozhlasu. Přepisům audioknih do digitální verze se věnují například nakladatelství Supraphon nebo Radioservis. „Podíl nahrávek vznikajících bez vazby na rozhlasové vysílání se postupně zvyšuje. Zčásti je to dáno tím, že mnohé rozhlasové nahrávky nelze v Radioservisu vydat, protože jejich autoři jsou smluvně vázáni u jiných vydavatelství, případně jiná audio verze téhož literárního díla už dříve vyšla na CD u jiného vydavatele,“ udává Bohdana Pfannová z vydavatelství CD Radioservisu.

Kniha a víno, tak vypadá večerní relax!

Jeden hlas nebo obsazení jako ve filmu

Na trhu jsou k dispozici dva typy audioknih. První, kdy celý děj vypráví jeden člověk, a druhý, tzv. superprodukce, kdy jsou jednotlivé postavy v příběhu obsazeny různými čtenáři a celý příběh je podkreslen originálními zvukovými kulisami a autorskou hudbou. Takový druh produkce přináší českému posluchači třeba společnost Audioteka, která od svého založení kontinuálně roste. „Několik let zaznamenáváme meziročně růst o 20 až 30 procent,“ uvedl ředitel obsahu Audioteky Pavel Hurta.

Nejoblíbenějším žánrem jsou detektivky, science fiction a velké oblibě se těší také díla českých autorů. Tituly zákazník kupuje a ukládá do své aplikace Audioteka v mobilu nebo počítači.