Jeden milion korun. Tolik stojí náklady na přeměnu klasické prodejny COOP na moderní koncept automatizovaného obchodu bez stálé přítomnosti zaměstnanců. Řetězec si slibuje od remodelingu úsporu mzdových nákladů a nonstop provoz. Svou první automatickou prodejnu otevře COOP v únoru ve Strakonicích a následovat budou další města.
Nový koncept prodejen COOP bude k dispozici i po zavírací době. Zákazník se tak dostane kdykoli do obchodu a bude mít k dispozici celý sortiment. Tedy kromě pultu s lahůdkami a uzeninami, což bude vykompenzováno rozšířenou nabídkou baleného zboží.
Za zboží zaplatí zákazník u samoobslužných pokladen, které budou propojeny se vstupními dveřmi, což by mělo fungovat v praxi tak, že zákazník bude moci opustit prodejnu s nákupem až po zaplacení.
„V obchodě budou zákazníci nakupovat, pokud mají bankovní identitu a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. Každý tak bude jasně identifikován a dvojitý vstup do prodejny nevpustí nikoho bez této identifikace. Prostor obchodu bude navíc hlídán kamerovým systémem,“ vysvětlil princip samoobslužných prodejen ředitel sítě pro rozvoj a marketing společnosti COOP Lukáš Němčík.
Novinka COOP byla inspirována sesterskými řetězci ve Skandinávii, kde podobné obchody už fungují. „Slovo samoobsluha získává nyní nový obsah. Koncept automatického obchodu se přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy,“ sdělil Lukáš Němčík.
Společnost si od novinky slibuje, že naláká do svých prodejen nové zákazníky zejména na vesnicích, kde je často otevírací doba velmi omezená. Venkovské obchody jsou známé tím, že zavírají brzy odpoledne, což lidem, kteří se vracejí z práce mimo obec domů, nevyhovuje a nákupy musí řešit ve velkých městech.
Podle vyjádření zástupců firmy by strakonickou novinku měla brzy doplnit také automatická provozovna v Kaplicích a podle výsledků budou přibývat další.
Řetězec COOP na konci minulého roku začal také s rozvážkou potravin. Venkovští zákazníci však mají v posledních měsících více možností, jak si nakoupit bezkontaktně. Využít mohou služeb Rohlíku, který rozšířil svou nabídku o Rohlík Pointy, kde si lidé mohou vyzvednout nákup bez kontaktu s kurýrem a nově ohlásil Rohlík.cz spolupráci také s Alzou a bude zavážet do Alza Boxů.
Venkovští zákazníci se patrně brzy dočkají rozšíření lokalit zavážky. „Chceme maximálně využít stávajících tras a jízd kurýrů, mimo jiné i z ekologických důvodů. Když už místem projíždíme, není důvodu tam rovnou nezavézt nákup. Proto plánujeme postupně dovážet potraviny z Rohlíku i do menších měst či vesnic, které jsou po cestě ke stávajícím zákazníkům,“ sdělila mluvčí společnosti Rohlík.cz Denisa Morgensteinová.
Online nákupy nejen potravin nabízí už více než rok také konkurenční Košík.cz. „Služba, která byla původně koncipována jako pomoc domácnostem v době pandemie, se v průběhu roku výrazně proměnila. Dnes slouží také k zásobování domácností v obcích s horší dostupností kamenných prodejen a využívají ji i lidé, kteří z měst utekli pracovat na chaty a chalupy nebo do takzvaných druhých domovů,“ přibližuje situaci mluvčí Košíku František Brož.