Společnost Lidl pokračuje ve svém dlouhodobém směřování k udržitelnosti. Od pondělí 15. listopadu si tak zákazníci budou moci ve všech 283 prodejnách zakoupit bedýnky plné ovoce a zeleniny, které mají za cíl snížit plýtvání jídlem, za symbolickou cenu 25 Kč.
Food waste neboli plýtvání jídlem je celosvětový problém, který se musí začít co nejdříve řešit. A kdo by k tomu mohl přispět, jsou obchodní řetězce.
„Tímto novým projektem bychom rádi našim zákazníkům ukázali, že i my nad plýtváním potravinami přemýšlíme, snažíme se jít odpovědným směrem a minimalizovat odpad. V našich prodejnách už z podstaty zbývá určité množství zboží, které je dále neprodejné, i když je ve vysoké kvalitě. Toto jsme již výrazně snížili naším propracovaným objednávkovým systémem prodejen, ale chceme jít ještě dál.
Začali jsme tak spolupracovat s potravinovými bankami nebo také se zoologickými zahradami, kam dodáváme ovoce a zeleninu, která se již neprodá. A právě u tohoto sortimentu nás napadla další možnost využití. Často nám totiž zůstávaly v prodejnách nepoškozené kusy, bohužel však např. s protrženou síťkou (obalem). To na kvalitu ovoce a zeleniny samozřejmě vliv nemá, rozhodli jsme se proto zkusit zákazníkům nabídnout koupi jiným způsobem. A reakce při testovacím režimu v několika prodejnách nás velmi mile překvapily,“ komentuje nový projekt bedýnek tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Zákazníci si již od pondělí 15. listopadu mohou ve všech prodejnách Lidl zakoupit 3kilové bedýnky plné různorodého ovoce a zeleniny za jednotnou cenu 25 Kč. Ty budou umístěny v prostoru za pokladnami a dle situace doplňovány po celý den. Zákazník zaplatí při svém nákupu a pak už si jen bedýnku vezme. Mezi takto prodávaný sortiment budou patřit také květiny, samozřejmě opět ve stoprocentní kvalitě.
To, že se omezování plýtvání jídlem vyplácí, dokládá opět Tomáš Myler. „Spočítali jsme, že když půjdeme tímto směrem, zachráníme za rok více než 3 800 tun ovoce a zeleniny. Stejnou zprávu bychom bedýnkami rádi předali našim zákazníkům, aby se nad hospodařením s potravinami také zamýšleli, a pomohli tak aktuální situaci posunout tím správným směrem,“ uzavírá.
Zbytečnému plýtvání jídlem začíná věnovat pozornost čím dál více domácností, organizací i řetězců. Ve snaze zamezit vyhazování neprodaných potravin vznikají nové způsoby usnadňující jejich darování či doprodej. Příkladem může být Tesco, které v Česku začalo testovat svou aplikaci pro neziskové organizace a potravinové banky.
Již několik let se hypermarkety a supermarkety aktivně zasazují o menší plýtvání potravinami a zamezení zbytečnému vyhazování mnoha tun jídla. Jak například nedávno uvedlo britské Tesco, za poslední čtyři roky se jim množství vyhozených potravin podařilo snížit o 71 %. Ve finančním roce 2016/17 museli zlikvidovat téměř 14 000 tun potravin, v období 2020/21 to bylo již jen 4 000 tun.
Čím dál větší množství přebytků, které již není možné kvůli čerstvosti nebo končící trvanlivosti prodat, se také daří redistribuovat, například do zoologických zahrad nebo lidem v nouzi. Tesco takto během zmíněných čtyř let zachránilo více než 22 500 tun jídla, a díky tomu ušetřilo 72 000 tun CO2.
Kupte se slevou Rajčata cherry.
Britský obchodní řetězec ovšem ve své snaze vyhazovat co nejméně jídla a dávat mu druhou šanci tam, kde je potřeba, pokračuje dál a konečně v Česku spustil aplikaci FoodCloud, která byla vyvinuta již v roce 2013 v Irsku. Aplikace cílí na neziskové organizace a potravinové banky. Těm v reálném čase ukazuje, s jakými potravinami z Tesca v jejich okolí mohou počítat, kolik jich bude k dispozici a kdy bude možné je vyzvednout.