Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Když pohlaví nehraje roli: Obchody zavádí genderově neutrální oddělení a LEGO mění označení stavebnic

Canva

V Kalifornii se rozhodli bojovat s genderovými stereotypy po svém. Uzákoní nově velkým obchodním domům povinnost vystavovat dětské zboží nejen odděleně pro chlapce a dívky, ale též genderově neutrálně, aby se tak nedotkly transgender komunity. Bojují tak s tradičním pojetím marketingu, který určité barvy či produkty automaticky přiřazuje ženám a jiné zase mužům.

Přečtěte si také

Řetězec Pepco otočil a změnil své původní rozhodnutí. Vyžádali si to zákazníci

Kalifornie vede boj proti stereotypům

V dnešní době se se stereotypy ohledně pohlaví sice nesetkáváme stejně často, jako tomu bylo dříve, ale určité pozůstatky genderové nerovnosti ve společnosti stále panují. Jednou z nich je i vystavování zboží v obchodech podle pohlaví, pro něž je určeno.

V Kalifornii se nyní chystá zákon, který uloží velkým obchodním domům s více než 500 zaměstnanci povinnost vystavovat dětské zboží genderově neutrálně tak, aby na děti nevyvíjely tlak ohledně genderových stereotypů. Nový zákon se vztahuje pouze na hračky a produkty péče o děti, nikoli oblečení, a obchodům přímo nezakazuje oddělení pro chlapce a dívky, pouze jim ukládá vytvořit třetí, genderově neutrální.

Canva

Ani modré, ani růžové

Autorem tohoto zákona je demokrat Evan Low, člen zákonodárného sboru, jenž reagoval na slova desetileté dcery jednoho ze svých podřízených, která se divila, proč jsou pro ni některé sekce hračkářství „zapovězené” jen proto, že je dívka. „Musíme přestat uvažovat v kategoriích, že něco je přijatelné jen pro určitý gender, a nechat děti, aby byly dětmi,“ nechal se slyšet Low. „Doufám, že zákon bude obchody v Kalifornii a USA motivovat, aby se vyvarovaly posilování škodlivých a zastaralých stereotypů,“ uvedl.

LEGO stírá genderové předsudky

Dánský hračkářský gigant LEGO se rozhodl, že na základě průzkumu svých výrobků, který si nechal vypracovat, odstraní ze svých hraček genderové stereotypy. Globální průzkum probíhal mezi téměř 7 tisíci rodiči a dětmi ve věku od 6 do 14 let a jednou ze sedmi zemí, které se zapojily, byla i Česká republika. „Usilovně pracujeme na tom, aby LEGO bylo rovným dílem určené pro dívky i chlapce,“ říká Julia Goldinová, šéfka produktu a marketingu v dánské LEGO Group. Společnost například přestala označovat stavebnice štítky "pro dívky" a "pro chlapce" a na webových stránkách zrušila kategorie podle genderu.

Plyšáci jsou sázka na jistotu

Co je to vlastně gender?

Otázka genderu a genderových stereotypů stále více rezonuje společností. Co to ten gender ale vlastně je?

  • V médiích je slovo gender často používáno jako synonymum pro pohlaví. Tento výklad je ovšem nesprávný.
  • Pohlaví je něco, co je člověku dáno od přírody, gender je však spíše sociálním pohlavím, tedy jistým souborem očekávání od mužů a žen nastavených společností.
  • V rámci společnosti, v níž žijeme, se již od narození učíme ženským či mužským rolím, tomu, jak se oblékat či chovat, a učíme se posuzovat druhé na základě příslušnosti k určitému pohlaví bez ohledu na jejich individualitu.
  • Vnitřní sounáležitost s určitým pohlavím se pak nazývá genderová identita. Ti, kteří tu svou najdou v opačném biologickém pohlaví, než je to jejich, se obvykle nazývají transgender.