V Kalifornii se rozhodli bojovat s genderovými stereotypy po svém. Uzákoní nově velkým obchodním domům povinnost vystavovat dětské zboží nejen odděleně pro chlapce a dívky, ale též genderově neutrálně, aby se tak nedotkly transgender komunity. Bojují tak s tradičním pojetím marketingu, který určité barvy či produkty automaticky přiřazuje ženám a jiné zase mužům.
V dnešní době se se stereotypy ohledně pohlaví sice nesetkáváme stejně často, jako tomu bylo dříve, ale určité pozůstatky genderové nerovnosti ve společnosti stále panují. Jednou z nich je i vystavování zboží v obchodech podle pohlaví, pro něž je určeno.
V Kalifornii se nyní chystá zákon, který uloží velkým obchodním domům s více než 500 zaměstnanci povinnost vystavovat dětské zboží genderově neutrálně tak, aby na děti nevyvíjely tlak ohledně genderových stereotypů. Nový zákon se vztahuje pouze na hračky a produkty péče o děti, nikoli oblečení, a obchodům přímo nezakazuje oddělení pro chlapce a dívky, pouze jim ukládá vytvořit třetí, genderově neutrální.
Autorem tohoto zákona je demokrat Evan Low, člen zákonodárného sboru, jenž reagoval na slova desetileté dcery jednoho ze svých podřízených, která se divila, proč jsou pro ni některé sekce hračkářství „zapovězené” jen proto, že je dívka. „Musíme přestat uvažovat v kategoriích, že něco je přijatelné jen pro určitý gender, a nechat děti, aby byly dětmi,“ nechal se slyšet Low. „Doufám, že zákon bude obchody v Kalifornii a USA motivovat, aby se vyvarovaly posilování škodlivých a zastaralých stereotypů,“ uvedl.
Dánský hračkářský gigant LEGO se rozhodl, že na základě průzkumu svých výrobků, který si nechal vypracovat, odstraní ze svých hraček genderové stereotypy. Globální průzkum probíhal mezi téměř 7 tisíci rodiči a dětmi ve věku od 6 do 14 let a jednou ze sedmi zemí, které se zapojily, byla i Česká republika. „Usilovně pracujeme na tom, aby LEGO bylo rovným dílem určené pro dívky i chlapce,“ říká Julia Goldinová, šéfka produktu a marketingu v dánské LEGO Group. Společnost například přestala označovat stavebnice štítky "pro dívky" a "pro chlapce" a na webových stránkách zrušila kategorie podle genderu.
Kupte se slevou Plyšové zvířátko Kid Land.
Otázka genderu a genderových stereotypů stále více rezonuje společností. Co to ten gender ale vlastně je?