Minulý týden v pátek německý diskontní řetězec Lidl přišel s velice odvážným a revolučním prohlášením – přestane prodávat cigarety a tabák ve všech nizozemských pobočkách, tedy na 440 prodejnách. Čeká tento scénář také české prodejny?
Pro Nizozemce to však není až tak překvapující informace jako pro nás. O plánech na ukončení prodeje cigaret v Nizozemsku Lidl informoval už v roce 2018 s tím, že by chtěl postupně ukončovat prodej cigaret a tabákových výrobků do roku 2022.
„Poté, co jsme tuto novinku v roce 2018 oznámili, začali jsme s postupným ukončováním prodeje cigaret a tabáku. Všechny pobočky, které jsme v posledních letech otevřeli, již od samého začátku tyto produkty nenabízely. Vyřazování cigaret z prodeje šlo i na ostatních pobočkách dobře, a tím jsme získali příležitost dokonce zastavit prodej cigaret a tabáku ještě dříve, než jsme původně plánovali,“ uvedl na vysvětlenou mluvčí nizozemského řetězce.
Lidl si od tohoto revolučního kroku slibuje, že přispěje ke vzniku nekuřácké generace a sníží se také počet pasivních kuřáků. Kromě toho prodej cigaret nebyl stejně z hlediska zisku pro Lidl příliš rentabilní.
Nizozemská vláda protikuřácké kroky Lidlu chválí a státní tajemník pro zdraví Paul Blokhuis věří, že po vzoru Lidlu budou prodej tabáku ukončovat i ostatní řetězce.
Ostatně nizozemská vláda už v roce 2014 oznámila, že prodej cigaret a tabáku v supermarketech zakáže a od roku 2024 je budou moci prodávat pouze čerpací stanice, specializované obchody či novinové kiosky.
Mimo to by měl být od roku 2023 zakázán prodej cigaret po internetu. V brzké době by měly dokonce zmizet cigaretové automaty. Díky těmto krokům proti kuřákům tak postupně ubude jedenáct tisíc ze šestnácti tisíc prodejních míst, kde se cigarety a tabák prodávaly či ještě prodávají.
O tom, že by se podobné kroky proti kuřákům měly zavádět v jiných státech včetně České republiky, Lidl zatím nepřemýšlí. Podle slov tiskového mluvčího Lidlu pro Českou republiku Tomáše Mylera se nápad neprodávat tabákové zboží týká pouze lokálního nařízení managementu v Nizozemí, nejde o centrální rozhodnutí společnosti Lidl. „V českých prodejnách podobný krok nechystáme. Nadále chceme zákazníkům nabízet široký výběr zboží,“ sdělil Myler.