Růst cen papíru dosahuje až 50 %. Zdražení přitom souvisí s navýšením cen obalového materiálu, což může v době online nakupování způsobit zásadní problémy. Zatím není jasné, jak obchodníci a e-shopy zvládnou vyšší počty objednávek před Vánoci. Ujišťují, že jsou na nápor připraveni, ale někteří už nyní nestíhají.
Docházejí krabice, papírové tašky i bedýnky, ale největší nedostatek zaznamenávají prodejci u lepenky. Ta se v době pandemie téměř nevyráběla a vzhledem k tomu, že poptávka po ní vzrostla trojnásobně, v současné době zoufale chybí.
„Ceny kartonáže meziročně vzrostly téměř o 50 procent. Zvýšení cen se však týká nejen papírenských produktů, ale i plastů a dalších obalových materiálů,“ potvrzuje ředitel logistiky Alza.cz Michal Ondomiši.
V souvislosti s výpadky na čínském trhu mají potíže i vydavatelé knih, a to nejen v České republice, ale v celé Evropě. Musejí si tedy vybírat, co vytisknou prioritně před Vánoci a co bude muset počkat na začátek příštího roku. Problém se týká jak malých rodinných firem, tak i největších hráčů na trhu.
„Bohužel se teď někdy musíme rozhodovat, zda vytisknout novinku, či udělat dotisk úspěšného titulu, o kterém víme, že by se určitě prodal,“ říká ředitel nakladatelství Euromedia Group Antonín Kočí.
Spotřebu papíru se snaží omezit i většina řetězců na českém trhu. Mnozí z nich už dnes nahrazují papírové letáky elektronickou formou v aplikaci. Například Albert už nabízí i digitální účtenky nebo alespoň jejich zkrácenou formu a podobnou cestou se plánuje vydat také Kaufland nebo Penny. Lidl zase zrušil papírové dodací listy a formuláře k nákupům na svém e-shopu.
Papír naštěstí patří mezi nejsnadněji recyklovatelné suroviny – za rok 2020 se ho podle průzkumů podařilo znovu využít z 90 %. A právě tříděný papír je i výrazně levnější než například kompozitní obaly, které není možné recyklovat. Úpravy české i evropské legislativy navíc naznačují, že do budoucna budou rozdíly ještě vyšší.