Jen si to představte. Vstoupíte do obchodu, nikoho nepozdravíte (protože ani není koho), v klidu si vezmete, co potřebujete, bezkontaktně zaplatíte a zboží si odnesete. Koncept nakupování budoucnosti, který se v zahraničí stává samozřejmostí, pomalu proniká i do Česka. Prodejny bez pokladních u nás aktuálně plánuje otestovat skupina COOP. Jak bude nakupování probíhat a které další služby začínají fungovat „bez lidí“?
Nový typ prodejen bez personálu chce COOP testovat ve spolupráci s Ministerstvem vnitra a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Nápad představil Pavel Březina, předseda představenstva Svazu českých a moravských spotřebních družstev COOP, na letošní konferenci Retail Summit 2021.
Inspirací byly zejména skandinávské země jako Švédsko a Norsko, kde takové prodejny COOP již nějakou dobu fungují a u zákazníků se těší velké oblibě.
Celý provoz pojede bez prodavačů a pokladních, díky čemuž bude možné mít otevřeno po delší dobu, klidně i nonstop. Personál bude pouze příležitostně doplňovat a přebírat zboží. Nutné je počítat s omezenějším sortimentem, ve kterém bude například chybět čerstvé zboží na váhu. První pilotní prodejny COOP bez personálu by se měly otevřít v roce 2022.
Konceptem chce česká skupina COOP navázat na postupnou modernizaci a digitalizaci svých služeb, kterými se snaží podpořit obslužnost venkova. Aktuálně provozuje 2 500 prodejen. Na některých z nich mohou zákazníci rychleji a snáze nakupovat se službou Self-scan. Krokem vpřed byl také loni spuštěný e-shop i výdejní boxy s chladicími prostory pro vyzvedávání nákupů.
Samoobslužné Prodejny budoucnosti bez prodavačů představila v Česku například již v roce 2018 Alza. Jsou otevřeny 24 hodin, 7 dní v týdnu. Přímo na prodejně zakoupíte a zaplatíte stovky položek z kategorie elektroniky i drogerie, které si následně ihned sami vyzvednete v jedné ze schránek.
Vše funguje zcela samoobslužně, v případě potřeby je možné na místě využít pomoci videooperátora. Všechny tři alzácké Prodejny budoucnosti se aktuálně nachází v Praze – u výstupu metra Flora (naproti OC Flora), v ulici Antala Staška a nově také ve vestibulu metra „B“ na Můstku. Vyzvedávat je v nich možné také internetové objednávky.
Významný vliv na přeměnu formátu maloobchodních prodejen po celém světě má samozřejmě americký Amazon, který samoobslužné obchody Amazon Go představil již v roce 2016.
Aby mohli zákazníci začít nakupovat, použijí u vstupu mobilní aplikaci Amazon Go, ve které mají nahranou svou virtuální identitu. Speciální technologie poté detekuje, které výrobky jsou z regálů odebrány (případně zase vráceny) a ukládá je do virtuálního košíku. Jakmile si zákazníci naberou, co potřebují, jednoduše z obchodu odejdou. Bez čekání ve frontě a bez placení u pokladny. Účet jim přijde do aplikace, odkud je možné celkovou částku nákupu zaplatit.
Na inovace se zaměřuje i skupina Ahold, která v Evropě zavádí nové služby bezkontaktního nákupu. Například nizozemský řetězec Albert Heijn odstartoval v roce 2018 technologickou novinku „Tap to go“ („Přilož a jdi“). Zákazníci si nakoupené zboží skenují přímo do své věrnostní karty, která je propojená s jejich bankovním účtem. Nemusí proto procházet přes žádnou pokladnu.
Jak je možné předpokládat, prodavačů bude z obchodů stále více ubývat. Již nyní jich část nahradily samoobslužné pokladny – „prodejny budoucnosti“, kterých v zahraničí raketově přibývá, jsou ovšem dál a vytváří prostor pro nákupy, u kterých již nebude potřeba žádného personálu. V souladu s aktuálními trendy se proto dá očekávat, že po vzoru nových prodejen COOP budou u nás obdobné koncepty zavádět i další velké řetězce.