K rozvoji online tržišť silně přispěla pandemie. Celkem 62 % veškerých obchodních činností na internetu po celém světě se odehrává právě přes ně. V Česku se daří zejména marketplace Mallu, ale také Alze či Heurece.
Při nakupování na internetu využívá online tržiště až 6 z 10 nakupujících. Velkou výhodou pro zákazníky je, že mohou nejrůznější zboží nakoupit pohodlně na jednom místě a neobjednávat jednotlivé produkty z vícero e-shopů.
Fenoménu online tržišť si jsou e-shopy vědomy, a tak jich stále více využívá možnost přes silnější partnery prodávat své zboží. Umožní jim to nejen oslovit nové tuzemské zákazníky, ale také tak dostanou svou nabídku i do zahraničí, kde tržiště fungují.
Online tržiště můžeme rozdělit na otevřená a uzavřená. Zatímco otevřená umožňují snadný vstup pro partnery a cílí na široké spektrum zákazníků, typickým znakem pro uzavřená jsou přísnější vstupní podmínky a specializace na určitou cílovou skupinu i typ produktů.
Své zboží chtějí na českých marketplaces nabízet nejen menší a lokální podnikatelé, ale i velké značky s vlastními e-shopy. Dosah k zákazníkům je totiž daleko větší.
Jejich cílem je stále větší expanze do zahraničí, kde bývá poptávka po různých druzích zboží větší než v tuzemsku. Česká tržiště lákají zahraniční zákazníky buďto nižšími cenami nebo šíří svého sortimentu.
Mall je se svou nabídkou zboží, která má přes dva miliony produktů, internetový obchod s nejširší nabídkou na českém trhu. Co se partnerského prodeje týče, na Mallu prodává už přes 2 200 obchodníků, a to jak e-shopy, tak i dříve čistě kamenné prodejny. Přičemž zboží prodané přes marketplace tvoří zhruba 30 % všech objednávek.
Své pozice chce Mall posilovat nejen u nás, ale také na trzích střední a východní Evropy, čímž by partnerským prodejcům výrazně usnadnil vstup na mezinárodní trhy. Partneři Mallu mohou nyní kromě Česka prodávat také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a ve Slovinsku.
Podle Jakuba Kováče, ředitele programu MALL Partner, se rozvoj tržiště zásadně podílí na růstu Mallu. Umožňuje společnosti ještě lépe vyhovět potřebám zákazníkům, a navíc pomáhá čím dál lépe propojovat trhy střední a východní Evropy.
„Rozvoj tržiště je pro nás jasnou prioritou a jeho význam bude narůstat. Jedná se totiž o model, který nás přibližuje vizi být pro zákazníky nákupní destinací číslo 1, kde každý najde vše, pro co si na internet přišel, a dostane to se službami odpovídajícími těm nejvyšším nárokům,“ popisuje Jakub Kováč.