Chytré brýle nejsou žádnou novinkou. Každým rokem se však tako technologie posouvá nahoru a stává se také cenově dostupnější. Na trhu je dnes dostupných více modelů od různých značek – a nově se k nim přidala značka Ray-Ban, která patří k těm nejznámějším výrobcům slunečních a dioptrických brýlí.
Přestože jsou chytré brýle na první pohled téměř k nerozeznání od klasických slunečních Ray-Banů, za jejich technickou stránkou stojí Facebook. Ten se spojil s italskou skupinou EssilorLuxottica, aby tento nový model s názvem Ray-Ban Stories vytvořili.
Brýle lze prostřednictvím Bluetooth připojit k chytrému telefonu. Díky zabudovaným reproduktorům a mikrofonům je pak můžete využít k poslechu hudby, podcastů nebo s nimi telefonovat jako s handsfree.
Podobně jako jiné chytré brýle mají i tyto vedle skel zabudované malé kamery, s nimiž můžete při poklepání na nožičku začít okamžitě fotit nebo natáčet videa z perspektivy první osoby. Nemusíte tedy mít neustále po ruce telefon, abyste zachytili kus reality.
Ray-Ban Stories mají v sobě zabudovaného také hlasového asistenta Facebook Assistant, který rozumí základním povelům v angličtině podobně jako Siri v mobilech iPhone. K pořizování fotek a videí tedy není nutný dotek na brýle, ale stačí jen říct „Hey Facebook, take a video/photo“. Obsah následně můžete sdílet na sociální sítě z mobilní aplikace Facebook View, do které se snímky ukládají.
Na jedno nabití mají brýle vydržet zhruba šest hodin. Ochranná krabička, kterou k nim dostanete, je pak dokáže ještě třikrát dobít. Dostupné jsou zatím pouze pro americký, kanadský, britský, irský, australský a italský trh. Facebook je prodává za 299 dolarů (6,5 tisíce korun) a na výběr je ze dvaceti různých kombinací. Ty se liší v barvě a provedení (Wayfarer, Round a Meteor) a změnit se dá i barva skel.
Kupte se slevou Chytré hodinky Xiaomi Mi Watch.
Co Ray-Ban Stories chybí k dokonalosti chytrých brýlí, je možnost promítání displeje, na kterém si lidé mohou číst upozornění z aplikací, promítat mapu, sledovat svou aktivitu apod. Jedná se tedy spíše o šikovný módní doplněk, který vám může v různých situacích ušetřit čas.
Svými dispozicemi se velmi podobají chytrým brýlím od značky Snapchat, které byly vytvořené především pro snadnější používání stejnojmenné aplikace. Dostupné jsou také pouze na zahraničních e-shopech.
Přímo u nás aktuálně můžete pořídit například elegantní BOSE Frames Tenor. Tyto chytré sluneční brýle však nemají kamery. Disponují pouze reproduktory a mikrofonem pro telefonní hovory. Brýle vám ohlásí nové upozornění, příchozí hovor nebo přehrají hudbu. Na Alze je pořídíte za 7 690 Kč.
Chytrých brýlí je více druhů. Některé mohou nejen fotit a natáčet díky kamerám, ale také před zrak uživatele promítat optický displej. Ten zobrazuje různé aplikace, se kterými lze díky Bluetooth nebo Wi-Fi pracovat v brýlích stejně tak jako na dalších chytrých zařízeních.
Uživatel je ovládá pomocí dotyku, gest či hlasu, který spolupracuje s chytrým asistentem. Takové brýle jako první vynalezl Google. Produkt Google Glass Enterprise však není určený pro širokou veřejnost, nýbrž pouze pro zaměstnance společnosti Google nebo větších podniků, které díky nim mohou zefektivnit svou práci.
Na trhu už jsou dnes dostupné další brýle s touto technologií, kvůli své vysoké ceně ale nejsou pro každého.