Na konci srpna otevřel Lidl svoji další brněnskou pobočku. Je již patnáctá v pořadí a najdete ji v obchodním domě Centrum, na Malinovského náměstí. Jde přitom o vůbec první prodejnu Lidlu, kde můžete k nákupu využít hned dvě patra. Souhrnně nabízí 700 m² a navazuje tak na současný trend zmenšování plochy supermarketů.
Brněnský obchodní dům Centrum pochází ze třicátých let minulého století a ve funkcionalistickém slohu jej navrhl architekt Vladimír Karfík. V jeho dvou spodních patrech si 30. srpna otevřel svou novou prodejnu německý řetězec Lidl.
Kromě klasické nabídky sortimentu zde zákazníky přivítá i bezplatné připojení k Wi-Fi či automat na výběrovou kávu – to vše na ploše 700 m².
„I přes menší prodejní plochu zde zákazníci naleznou širokou škálu našich produktů, které budou rozprostřeny do dvou pater prodejní plochy. Jedná se o první takovou prodejnu Lidlu v tuzemsku,“ přiblížil Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl.
Kupte se slevou Řízky vepřové Řezníkova čerstvá porce.
V posledních letech postavil Lidl podobných „metropolitních prodejen,“ jak je sám nazývá, hned několik. Jedna taková vznikla loni v Písku a shodně disponuje dvěma patry, přičemž spodní slouží jako parkoviště. To byste však v brněnském OD Centrum hledali marně.
Vůbec nejmenší prodejnu Lidlu rovněž najdete v Brně. Má bezmála o 100 m² méně a od své sesterské „miniprodejny“ je vzdálena asi čtyři minuty chůze.
Rostoucí obliba malých prodejen v centrech měst je patrná i u dalších hráčů maloobchodního trhu. Cílí především na nákupy během pracovní doby, kdy je klíčová hlavně dobrá (docházková) dostupnost a dostatečný sortiment čerstvých potravin a hotových jídel.
Kupříkladu Albert Fresh na brněnském Moravském náměstí operuje s pouhými třemi sty metry čtverečními, na kterých zákazník najde pult s čerstvými potravinami (Fresh bar), dva samoobslužné „kávomaty“ nebo zdravou sekci potravin.
Podobný model testuje i konkurenční BILLA. V loňském prosinci otevřela pod názvem „BILLA Denně čerstvá“ prodejnu s plochou 600 m². Najdete ji na Rokycansku.
Rekordmanem je v tomto ohledu řetězec Globus, který na pardubickém sídlišti Dubina disponuje pobočkou Globus Fresh, vměstnanou na pouhých 165 m².
V Rakousku se podobných akcí neobává ani nábytkářská IKEA. Ve Vídni si novou sedmipatrovou prodejnu postavila přímo v centru města, poblíž vyhlášené nákupní ulice Mariahilfer Straße.
Na první pohled může nová pobočka připomínat ikonickou švédskou knihovničku, ale to není zdaleka jediné, čím zaujme. Vůbec se totiž nejedná o klasickou prodejní halu – kromě nábytku zabírají další dvě patra i obchody a služby, kupříkladu lékárna, pekárna, kadeřnictví, hotel či restaurace.
Za zmínku stojí i to, že poblíž byste parkoviště hledali jen marně. IKEA se takto snaží motivovat k omezení automobilové dopravy ve městech.