Od srpna už v prodejnách Tesco nenajdete plastové tašky na jedno použití. Nahradí je nové, lépe recyklovatelné. K jejich výrobě Tesco využije vlastní odpad, z pěti tun zvládne vytvořit až milion tašek. Vzroste i jejich nosnost, ta bude okolo 15 kilo. Zaplatíte za ně necelých pět korun.
„Nové tašky jsou plně v souladu s naší strategií udržitelnosti – uzavíráme smyčku využíváním odpadu, který sami produkujeme, tím, že jeho recyklací vytváříme nové produkty. Také jsme se zavázali, že do roku 2025 budou všechny naše obaly 100 % recyklovatelné – a tyto tašky jsou jednou z cest k tomuto cíli,“ vysvětlila novinku Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco ČR.
Díky novému materiálu jsou tašky také podstatně odolnější, takže je lze použít vícekrát. Tesco si od tohoto zlepšení slibuje, že v rámci svých provozoven ve střední Evropě prodá ročně až o 22 milionů kusů tašek méně.
Na výrobu recyklovatelných nákupních tašek Tesco ročně použije přibližně 150 tun plastového odpadu ze svých provozů. Na prodejně je poznáte podle kruhového symbolu na jejich spodní straně.
Naopak řetězec BILLA sází v udržitelnosti na nákupní košíky. Ty jsou vyrobeny z materiálu, který obsahuje okolo 75–95 procent recyklovaného plastu.
„Tímto krokem podporujeme myšlenku cirkulární ekonomiky. Naší ambicí je využívat materiály co nejdéle a zamezit tak jejich plýtvání,“ uvedl Ivan Holub, koordinátor udržitelného rozvoje BILLA ČR.
U košíků však BILLA zdaleka nekončí. Zákazníci mají taktéž možnost nakupovat ovoce a zeleninu do opakovaně použitelných sáčků. Ty by měly napomoct snížit spotřebu klasických mikrotenových, kterých se v BILLE protočí až 200 milionů ročně.
Balení dvou takovýchto „re-sáčků“ vyjde zákazníka na 29,90 Kč. Lze je prát na 30 °C a nosnost mají zhruba dva kilogramy.
Ekologickou osvětu nachystal i internetový prodejce Rohlík. Ten se rozhodl od srpna neprodávat jednorázové plastové nádobí. Místo něj zařadil pouze udržitelnější varianty, tedy dřevěné a papírové.
Rohlík navíc na svých stránkách umožňuje i nakupování zcela bez plastového obalu. Stačí si stejnojmenný filtr vybrat přímo v nabídce webu a zobrazí se pouze takové produkty, které jsou balené v recyklovatelných obalech.
U vybraných mléčných výrobků, trvanlivých potravin a drogerie lze dokonce zvolit i obal vratný. Ten po konzumaci produktu stačí vymýt a odevzdat zpět kurýrovi. Nádoba je pak dodavatelem znovu naplněna a vrácena do oběhu.
Lidl se rozhodl jít poněkud odlišnou cestou a u láhví svých nealkoholických nápojů Saguaro, Freeway a Naturis snížil gramáž použitého plastu.
Například pramenitá neochucená voda Saguaro 1,5 l má nyní místo původních 28 g plastu pouze 23,5 g. Celková roční úspora plastu tak podle Lidlu dosahuje zhruba 400 tun. Dále se řetězec zaměřil i na velikost etiket a víček. Obě změny by měly shodně uspořit asi 50 tun plastu.
„Oproti původnímu stavu před rokem 2018 se nám daří šetřit celkem 800 tun plastů ročně. Rozhodně však plánujeme ve snižovaní plastů u našich produktů pokračovat,“ vysvětlil mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.