Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Během pandemie vzrostla obliba osobních odběrů. U Čechů ale stále vede doručení balíků až domů

Canva

Asociace pro elektronickou komerci ve výzkumu zjistila, že se v průběhu pandemie zvyklosti Čechů změnily. Důvodem může být strach z koronaviru, kdy se lidé báli chodit ven, případně se potkávat s ostatními. Využívány jsou však i nové možnosti – například výdejní boxy – které si získaly své oblíbence.

Přečtěte si také

Zimní pneumatiky v zahraničí: Jaké povinnosti vás čekají na cestě k sousedům?

Externí výdejny zaznamenaly výrazný růst v oblibě

V porovnání s předchozím výzkumem došlo k velkému růstu v oblasti vyzvedávání u výdejních míst (například Zásilkovna nebo pobočka České pošty). Vyjádřeno procenty došlo v porovnání s rokem 2018 k nárůstu o 8 procentních bodů – výdejní místa využívá 27 % respondentů.

Varianty osobního odběru jsou dále podpořeny přímým výdejem v e-shopu (15 % respondentů) a výdejními boxy (6 % respondentů). Podle ředitele Jana Vetyšky se jedná o velkou proměnu, neboť nyní varianty osobního odběru představují 48 %. „Před třemi lety to přitom bylo jen 23 %. Rychle pak roste zájem o výdejní boxy, které poskytují nakupujícím velkou časovou flexibilitu. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i nadále,“ komentoval Vetyška.

Boxy rostou na úkor výdejen e-shopů

Výdejní boxy, které si Češi oblibují čím dál tím více, už zavedly firmy jako například DPD, Alza, Zásilkovna nebo Rohlík. 11 % respondentů přitom uvedlo, že dříve více využívali vlastní výdejny e-shopů, nikoliv boxy. Za změnou může být například strach z interakce s ostatními. Naopak 22 % respondentů zmínilo, že si častěji nechávají dodat balíčky domů – což je logické, protože loňský rok jsme kvůli lockdownům a homeofficům trávili více času doma než běžně.

Ani převzetí doma už ale tolik netáhne

Výzkum, jehož se účastnilo přes 1 000 respondentů, se kromě nákupních zvyklostí zaměřil i na vliv pandemie na ně. Ten lze nejvíce pozorovat například u zmíněného doručování domů. Třebaže domov je stále nejoblíbenější místo, kam si Češi nechávají balíky poslat, obliba tohoto způsobu klesá na úkor jiných možností vyzvedávání. „Porovnáme-li letošní výsledky s rokem 2018, vidíme, že se chování nakupujících výrazně změnilo. Zatímco před třemi lety si nejčastěji nechalo zaslat balíčky domů 66 % zákazníků, letos už je to jen 45 %,“ přiblížil Vetyška.