Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Flexitariánství: velmi populární styl stravování u celebrit, který je mimo jiné šetrný i k planetě

Canva

Flexitariánství je jedním z výživových směrů, o kterém se v poslední době hovoří čím dál častěji. Cameron Diaz, Gwyneth Paltrow, Richard Gere, zpěvačka Beyoncé, ale také světoznámý kuchař Jamie Oliver se hlásí k tomuto stále populárnějšímu stylu stravování. Podle nedávného průzkumu se mezi flexitariány řadí více než 20 % české populace, podle preferovaného způsobu stravování jich může být i více. Jak se flexitariáni liší od vegetariánů a veganů, co všechno jedí a jak se tomuto trendu přizpůsobuje nabídka jídel v českých restauracích i obchodech?

Přečtěte si také

Jen listové těsto, vanilkový krém a šlehačka: Božský „vyšlehaný" kremeš miloval i papež

Salát, luštěniny i steak

V jídelníčku flexitariánů (neboli částečných vegetariánů) převažuje rostlinná strava, občasné konzumaci masa se ovšem nebrání. Spíše se zajímají o původ masa a živočišných produktů, o podmínky, v jakých byla zvířata chována.

Zaměřují se na masa z bio chovů, ekofarem nebo volné divočiny. Naopak se vyhýbají produktům ze zvířat, která byla chována ve velkochovech nebo jiném továrním prostředí.

Jak ukázala data nedávného průzkumu společnosti FMCG Gurus pro Českou veganskou společnost, 21 % lidí se přímo označuje za flexitariány, 25 % dotázaných uvedlo, že maso konzumuje jen svátečně a 69 % zařazuje maso do svého jídelníčku pravidelně.

KucherAV / Shutterstock.com

Důležitý krok pro nižší osobní ekologickou stopu

Důvody pro takový způsob omezování konzumace masa jsou u flexitariánů různé. Nejčastěji jde o snahu chránit přírodní prostředí (produkce masa bývá označována jako jedna z největších příčin skleníkového efektu i kácení pralesů), etické otázky i zájem o zdravější způsob života.

To dokazují i data již zmíněného průzkumu. Podle jeho výsledků lidé nejčastěji omezují maso ze zdravotních důvodů (68 %), dále kvůli obavám o životní prostředí (59 %), obavám o životní podmínky zvířat (42 %) a značná část populace (22 %) vynechává maso kvůli jeho vysokým cenám.

Zdravě, chutně a levněji

Kupte se slevou Tofu Lunter.

Porovnat slevy

Zájem o rostlinnou stravu stoupá, hlavně mezi mladými

Bezmasá jídla jsou hlavní volbou čím dál více mladých lidí, kteří se vědomě snaží omezovat svou živočišnou spotřebu. Pro zajímavost, podle jiného průzkumu, který provedla společnost Ipsos ve spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti, je z těch, kteří preferují stravu s vyloučením masa, nejvíce ve věku 18–34 let a 28 % obyvatel plánuje do budoucna konzumovat více rostlinných produktů a zároveň méně masa a živočišných produktů.

Nabídku „pro všechny“ má čím dál více restaurací

Na aktuální trend proto reagují výrobci potravin i restauratéři. Běžné restaurace začínají do své pravidelné nabídky zařazovat alespoň několik rostlinných jídel, již nějakou dobu si v Česku bezmasé alternativy oblíbených výrobků objednáte také ve fastfoodových restauracích, jako je KFC, McDonald's nebo Burger King a opomenout nelze ani nedávno představené bezmasé kuličky z IKEA, která svou filozofií cílí právě na flexitariány.

Ohromný úspěch zaznamenávají i české značky „nemasa“ , jako je například Mana Burger, a do výroby rostlinných náhražek se ve velké míře pouští i obrovské nadnárodní společnosti jako Unilever, Nestlé nebo Beyond Meat.

Rostou i veggie privátní značky

V neposlední řadě již běžně najdeme alternativy masa, masných i mléčných výrobků také na pultech supermarketů a větších řetězců. Roste i počet vegetariánských či veganských privátních značek, které tyto výrobky nabízí za přijatelné ceny. Například Kaufland má K-Take it veggie, Lidl My Best Veggie a Albert Veggie.

Nabídku rostlinných výrobků nejen pro vegetariány a vegany, ale také pro flexitariány a všechny, kteří z různých důvodů omezují svou spotřebu živočišných produktů, hodnotil projektu „Rostlinně“. Na základě výsledků získal titul rostlinný řetězec roku 2020 Globus. Na druhém místě byl Albert a na třetím Tesco.