Internetové obchody zažívají zlaté časy. Dá se říct, že nakupování v nich se stalo součástí života většiny z nás. Takzvané e-shopy zakládá stále více firem. Mezi nimi i ty, které dosud provozovaly třeba jen klasický kamenný obchod. Konkurence tedy sílí a obchodníci bojují o každého zákazníka.
Stejně jako v kamenných obchodech, i na internetu na nás prodejci zkouší nejrůznější marketingové chytáky. Asi nejběžnějšími lákadly jsou doprava zdarma nebo dárek k nákupu. Pro obchodníky je přitom dárek zdarma zpravidla bezvýznamná ztráta.
Ve spoustě e-shopů můžete získat slevu třeba už na první nákup. Stačí se zaregistrovat k odběru newsletteru. Některé obchody se zbožím denní spotřeby rozesílají jako poděkování za nákup možnost pořídit si stejný výrobek za cenu, kterou běžně nenabízejí. Nabídka ale bývá časově omezená.
Oblíbená finta, jak lapit nerozhodného zákazníka, bývá právě zpráva o časově omezené výhodné nabídce nebo omezeném počtu kusů na skladě, často doplněná o okno s odpočítáváním do konce akce. Motivací pro rychlejší nákup je i limitovaná edice oblíbených výrobků nebo nabídka exkluzivního zboží.
Obchodníci sází i na tendenci lidí volit „zlatou střední cestu“. Je proto obvyklé, že středně drahým produktem bývá výrobek, který je zrovna potřeba prodat.
Řada e-shopů si schovává zajímavé slevy na dny před víkendem. Podle statistik prodejci lákají zákazníky na zlevněné zboží nejčastěji ve středu, čtvrtek či pátek. Nejdražší bývá naopak pondělí.
V některých obchodech získáte nižší cenu díky tomu, že si nastavíte adresu své domovské stránky na méně rozvinutou zemi. Tímto trikem můžete obelstít některé e-shopy, které využívají dynamické ceny a posílají zboží i do zahraničí.
Mezi marketingovými triky nesmí chybět ani kouzlení s cenami. Původní vysoké ceny jsou často falešné, byly uměle navýšeny, aby pak obchody mohly nabízet úžasné slevy. Proto je dobré prověřit si ceny v několika e-shopech prostřednictvím srovnávačů cen, jako jsou servery Heureka, Zbozi, Srovname nebo naše Kupi.cz.
Cenu zboží si hlídejte i poté, co ho vložíte do nákupního košíku. Nezřídka se stává, že je vyšší než na stránce s produktem. Tento trik občas používá i britský Amazon. Týká se to nejčastěji videoher nebo elektroniky.