Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Až 90 % spotřebitelů se rozhoduje podle recenzí, často ale falešných. Víte, jak nenaletět?

Canva

Nakupovat na internetu je v mnoha ohledech jednodušší než nakupovat v klasickém kamenném obchodě. Jednak si můžete porovnat ceny, za které jednotlivé e-shopy dané zboží nabízí a nakoupit tak co možná nejvýhodněji, ale především si můžete dohledat recenze zákazníků. Zkušenosti ostatních lidí jsou totiž lepší než vyšperkovaný popisek v internetovém obchodě. Jenomže ne všem recenzím se dá věřit. Jak poznat falešné recenze od těch skutečných?

Přečtěte si také

Zákazníci si stěžují na neloajálnost personálu v obchodech. Jsme taky jen lidi, brání se prodavači

Přibližně 15 % recenzí je falešných

Rozeznat autentické recenze od těch falešných není vůbec jednoduché. Kdyby to snadné bylo, profesionální pisálci by neměli co jíst.

Někteří obchodníci si totiž najímají psavce, kteří vymýšlí dobré recenze na jejich produkty a služby, anebo sepisují recenze negativní na produkty či služby konkurence.

Možná si to ani neuvědomujete, ale recenze mají na rozhodování potenciálních zákazníků obrovský vliv. Kolikrát stačí jedna negativní recenze, a zájemce už je na vážkách. Existuje totiž opravdu velké množství lidí, kteří se zásadně rozhodují podle recenzí – jedna studie dokonce odhaduje, že se tak děje až v 90 % případů.

Výzkumná a poradenská společnost Gartner přitom odhaduje, že 10–15 % recenzí na internetu je falešných. Nemusí jít přitom nutně o falešné recenze psané profesionály. Mohou je psát například rodinní příslušníci, přátelé nebo také zákazníci, kteří za jejich napsání dostanou slevu na služby či zboží. Zákazníci s příslibem slevy jen stěží napíšou negativní hodnocení, byť by možná za normálních okolností nějaký nedostatek vytkli. A samostatnou kapitolu potom tvoří influenceři.

Black Salmon / Shutterstock.com

Na falešné recenze narazíte ve většině oborů

Nejde jenom o zboží, ale také o služby – ať už se jedná o ubytování, restaurace, kadeřníky, lékaře a mnohé další profese. Čím více na výběr spotřebitel má, tím více recenzí konkrétní zboží či služba potřebuje, aby se od ostatních odlišila a zákazníky přiměla k nákupu.

V roce 2013 skupina pod vedením newyorského generálního prokurátora v rámci akce „Operation Clean Turf“ zjistila, že si 19 firem nechalo na zakázku psát falešné recenze na webech, jako je Yelp, Google Local a CitySearch.

Často k tomu využívaly služeb Filipínců, Bangladéšanů, Indů a Východoevropanů, kterým za jednu recenzi platili od 1 do 10 USD. Vytvářením falešných recenzí se firmy dopustily nezákonných a podvodných obchodních praktik včetně porušení hned několika zákonů proti falešné reklamě.

Právě problematikou falešných recenzí se zabývají už i výzkumné skupiny, pod jejichž vedením vznikají algoritmy na jejich rozpoznání.

9 tipů, jak poznat podezřelou recenzi

Dokud však rozpoznávací algoritmy nevzniknou a nezačnou fungovat, budeme si muset vystačit se svým vlastním úsudkem. Naštěstí bývají některé falešné recenze natolik do očí bijící, že to přehlédnout ani nejde.

  1. Text zní jako reklamní.
  2. Možná máte pocit, že jste recenzi v podobném duchu a stylu už někde četli.
  3. Recenze obsahuje spoustu superlativ, které by asi normální zákazník nepoužil.
  4. Konkrétní zákazník uděluje recenze hodně často a za krátkou dobu se od něj můžete dočíst hodnocení hned na několik různých produktů.
  5. Zkuste k ověření recenze použít Google. Je totiž možné, že některé fráze budou pro různé zboží a služby stejné.
  6. Některé weby uveřejňují recenze přímo na svých webových stránkách. Pokud vám přijde styl psaní jednotlivých recenzí podobný, zbystřete.
  7. Ne všichni lidé píšou bezchybně. Pokud u produktu nebo služby najdete hodně recenzí, které jsou pravopisně naprosto v pořádku, neznamená to ještě, že by se mělo jednat o podvodné recenze – ale je na místě zbystřit.
  8. Pokud provozujete například kadeřnictví a dostali jste od někoho špatné hodnocení, zkontrolujte si v diáři, jestli daného zákazníka mezi svými klienty skutečně máte. Pokud zjistíte, že ne, napište k negativní recenzi svou odpověď a uveďte věc na pravou míru.
  9. Falešné bývají kolikrát i prázdné recenze. To znamená, že recenzovaný podnik dostane jen hodnocení v hvězdičkách, ale žádné slovní vysvětlení. Takovou recenzi v mnoha případech nelze považovat za relevantní, ať už jde o jednu hvězdičku (nejhorší), anebo o pět (nejlepší).