Možná si to při návštěvě supermarketu často ani neuvědomujeme, ale člověk procházející mezi regály v obleku s nápisem „security“ rozhodně není jediný, kdo nás při nakupování hlídá. Stále víc obchodů využívá takzvanou umělou inteligenci. Vývoj chytrých kamer pokročil v posledních letech mílovými kroky kupředu.
Tam, kde používají chytré bezpečnostní kamery, měli jednodušší práci například při nedávném omezení počtu nakupujících v souvislosti s protikoronavirovými opatřeními. Zařízení, umístěné nejčastěji nad hlavním vchodem, slouží jako senzor, který spočítá příchozí nakupující s přesností až 99 %.
Systém funguje jako jakýsi digitální semafor, který ukáže, zda je možné vstoupit. Díky přesnému přehledu o počtu nakupujících dokáže zabránit i nechtěným frontám u pokladen. V okamžiku, kdy se do obchodu nahrne větší množství lidí, dá totiž automaticky signál, že za určitou dobu bude potřeba otevřít novou pokladnu. Kromě toho dokážou kamery rozeznat i osoby bez roušky nebo přibližný věk a pohlaví návštěvníků obchodu.
Hlavním důvodem, proč si obchodníci pořizují chytré kamery, jsou ale samozřejmě krádeže. Díky pokročilým technologiím dnes není problém stáhnout si za pár minut jen záznamy, kdy se u regálu pohyboval člověk. Odhalení zloděje je tak otázkou pouhých pár minut, a to i v případě, kdy kamery v reálném čase nikdo nesleduje. Jsou totiž schopny rozlišovat pohyb v různých oblastech záběru, což pomůže tehdy, kdy se ztratí cenné zboží z jednoho konkrétního regálu. Díky tomu se podaří dostat záznam celého incidentu co nejdříve k policii.
Záznamy z kamer ale využívají i manažeři prodejen k různým marketingovým akcím. Díky monitoringu pohybu osob po jednotlivých částech prodejny je pak možné na daná místa vystavit akční nabídky zboží. Podle počtu nakupujících v jednotlivých hodinách se také dají efektivněji plánovat přestávky zaměstnancům.
„Proti“ detektivům hraje například skutečnost, že hlavně ve velkých centrech prakticky nemohou uhlídat denní pohyb osob a zboží. V takových obchodech odbaví denně až 150 tisíc položek.
V neposlední řadě je pak využívání kamer podstatně levnější než zaměstnávání ostrahy. Zatímco za tu obchod zaplatí kolem 60 tisíc měsíčně, pořízení a provoz kamer stojí zhruba třetinu této ceny.
Pokud se ptáte, jak je to s uchováváním záznamů z kamer, obchodníci je archivují jen nejnutnější dobu, poté se automaticky mažou. Data jsou šifrovaná a přístupy k nim jsou přísně omezené.