Lidí na elektrokolech je v horských rekreačních oblastech většina. Například na Šumavě jezdí na běžném kole už jen 20 % cyklistů. Některé půjčovny je musely na letošní sezónu dokonce přiobjednat. Jenže zájemcům často chybí zkušenost a někdy přeceňují síly. Jak daleko ujede elektrokolo a od čeho se odvíjí jeho výdrž? Dočtete se v našem článku.
Není tajemstvím, že do půjčovny si často zajdou pronajmout elektrokolo i lidé, kteří na tom obyčejném nejeli i víc než 15 let. Ti si pak snadno zamění brzdy a následuje pád přes řídítka s tržnými zraněními nebo otřesy mozku.
Zájem o kola poháněná motorem je velký, a to zejména v horských oblastech. Horským službám však kvůli elektrokolům přibyla nová položka ve statistikách. Někdy jedou pro cyklistu jen proto, že se mu vybila baterie.
Lidé by si měli uvědomit, že
V jedné z půjčoven na Šumavě, která se specializuje na cyklisty, jsme vyzpovídali jejího majitele. „Mohu potvrdit, že zájem o běžná kola je minimální. Jen za dnešní sobotní dopoledne jsem pronajal 30 kol, z toho jen dvě byla bez elektromotoru. Lidé často říkají, že na kole neseděli i několik let a výlet na Šumavu plánovali hlavně kvůli možnosti vyzkoušet si elektrokolo z jedné z mnoha místních půjčoven,“ vypráví s úsměvem pan Milan, který kvůli vysokému zájmu klientů musel navýšit jízdní park hned o dvě desítky kol s motorem.
Tip: Prolistujte si online všechny akční letáky sportu na Kupi.cz.
Nový trend ale přináší také nové problémy – cyklisté se na elektrokolech odváží vydat i tam, kam se nesmí, a to mnohdy třeba i bez potřebné výbavy. Například jízda po pěších stezkách je jedním z nejčastějších přestupků sportovců na dvou kolech poháněných elektro silou – a přitom kromě domluvy od strážců hrozí provinilcům i pokuty, které se mohou vyšplhat až na deset tisíc korun. V Česku se navíc každý den řeší i několik krádeží elektrokol, která u restaurací a stánků s občerstvením nejsou zabezpečena zámky na kolo.