Ačkoliv opatření související s koronavirovou pandemií několikrát uzavřely loni i začátkem letošního roku převážnou část maloobchodních prodejen a obchodních center, Česko i nadále zůstává důležitým a lukrativním trhem pro vstup nových světových značek. Letos by jich mělo přijít dokonce více než loni, a to v čele s Chanelem nebo Primarkem, jehož otevření se kvůli pandemii přesunulo až na rok 2021.
V roce 2020 vstoupilo na náš trh 25 nových značek, což bylo dokonce o jednu více oproti předchozímu roku 2019, kdy ještě svět obchodu nezasáhla koronavirová krize. Letos by přitom mělo navzdory pandemii přijít do Česka ještě více nových značek než loni.
Někteří prodejci totiž kvůli nepříznivým podmínkám odložili otevření svých prodejen právě na rok 2021. Patří mezi ně například značka El Gaucho i dlouho očekávaný Primark. Ten měl původně zahájit prodej v pražské budově „The Flow Building“ loni na podzim, podle oficiálních stránek projektu by ovšem k otevření mělo dojít až začátkem letošního roku.
Očekávanou novinkou je také vstup značky Chanel, která by měla otevřít svou první českou prodejnu v pražské Pařížské ulici. A kromě módy se Česko může těšit také na novou síť multikin – první české kino Cinemax by se mělo letos otevřít v Olomouci, v obchodním centru Olympia.
Nejdůležitějším trhem pro vstup nových značek do Česka je Praha. Kupní sílu zde tvoří nejen početné obyvatelstvo, ale také turisté, na jejichž opětovný návrat noví hráči spoléhají. Mění se i nákupní preference tuzemských obyvatel, kteří čím dál více upřednostňují kvalitnější, dražší a luxusnější zboží. Není proto divu, že více než polovina nově příchozích značek spadá do prémiového a luxusního segmentu, nejčastěji módního odvětví.
Jak tuto situaci také potvrdil pro server Aktuálně.cz ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček: „Česká republika ekonomicky dohání vyspělé země na západě Evropy, což je doprovázeno zvyšující se kupní silou Čechů. Díky tomu mohou na našem trhu uspět i luxusní značky, po kterých by v minulosti byla příliš malá poptávka.“
Vše samozřejmě bude ještě záviset na aktuálním vývoji situace a s tím souvisejících vládních opatřeních pro maloobchodní trh. Nicméně také značky, které loni náš trh opustily (např. Camaïeu, Next, Promod či doplňky Frey Wille nebo Tous), potvrdily, že koronavirus nebyl hlavním důvodem jejich odchodu. Ten souvisel spíše se změnou prodejní strategie a s nedostatečným zájmem českých zákazníků o konkrétní brand.
Loni k nám vstoupilo celkem 14 nových módních značek. Mezi nimi např. Cybex s prémiovým dětským zbožím a doplňky, francouzský luxusní obchod Saint Laurent, italský Bruno Morelli nebo americký American Eagle. Dále také obuv Steve Madden, hodinky Swatch nebo doplňky Nialaya a Sunglass Hut.
Mezi nejvýznamnější ovšem patřil vstup americké značky GAP, která otevřela na konci roku několik prodejen a současně také zpřístupnila svůj e-shop pro Českou republiku. Velký úspěch zaznamenávají i dva noví prodejci levného zboží, řetězec Tedi, který loni otevřel první prodejny například v Prostějově a Opavě, a řetězec Action.