Podle ekonomů nás letos čekají nejdražší Vánoce za posledních 6 let. Dárky budou až o stovky korun dražší než jindy. Řada domácností nebude mít letos nadílku tak bohatou, vyšší cena ji však vyrovnává. Za více peněz méně dárků, tak to bude letos vypadat pod většinou vánočních stromků v Česku. Na vině je slabší kurz koruny.
Restrikce kvůli koronavirové pandemii nejen omezily obchody u nás, ale taktéž způsobily zdražení dovozu do České republiky. Jelikož se však řada výrobků dováží ze zahraničí, vzrostou i ceny jednotlivých dárků.
Z průzkumů vyplývá, že za ně Češi v průměru utrácí kolem 8 000 Kč. Letos si ale připlatí klidně i několik stovek navíc. Dražší bude podle ekonomů hlavně elektronika. Pro porovnání, Češi loni o Vánocích utratili za sluchátka zhruba 2 000 korun, letos je ovšem v předvánočním čase vyjdou o několik desítek korun dráž. A podle ekonomů, budou ceny do Vánoc ještě stoupat.
Letos lze taktéž předpokládat, že lidé budou dávat praktičtější dárky. Z rychlého průzkumu agentury IPSOS pro společnost Respilon to vypadá, že hitem letošních Vánoc budou dárky se zdravotní tematikou. „Covid jednoznačně ovlivní obsah vánočních balíčků. Téměř každý pátý Čech v něm najde multivitaminy (17,6 %), čajové směsi – často i vlastnoručně sesbírané nebo zabalené (13,8 %), respektive různé prostředky na přímou podporu imunity (10,9 %),“ říká výkonná ředitelka firmy Respilon Jana Zimová.
Kupte se slevou Doplněk stravy Vitamín K2+D3+Q10 Biomedica.
Oblíbeným dárkem bude také kosmetika s dezinfekčními přísadami (6,3 %) či různé tinktury nebo alkohol (5,0 %). Typické měkké dárky jako ponožky a spodní prádlo pak letos s velkou pravděpodobností vystřídají roušky a respirátory. Jsou symbolem roku 2020 a podle průzkumu je najde pod vánočním stromečkem každý desátý Čech (10 %). Nemusí jít přitom jen o levné kousky, ale klidně i o kusy luxusnější – roušku prodává třeba značka Louis Vuitton.
Podle námi oslovených ekonomů se může před Vánoci zvýšit také cena u dováženého exotického ovoce. Důvodem je nejen slabší kurz koruny, ale u některých druhů i špatná úroda. Podle slov mluvčího obchodů Tesco Václava Koukolíčka dělá například tento řetězec vše proto, aby lidé v obchodech vyšší ceny tolik nepocítili.
Naopak zlevnit by mělo oblečení, protože právě toho mají obchodníci velké zásoby. A levnější by měly být i vánoční stromečky, které musí prodejci letos prodat za každou cenu – příští rok by totiž byly již přerostlé.