Vláda včera oznámila nové zpřísnění pro maloobchody, které má začít platit už od zítřejšího dne. Nově mohou mít obchody otevřeno do 21 hodin, ale obchodníci musí zajistit, aby každý zákazník měl pro sebe minimálně 15 metrů čtverečních. Řetězce i přes nesouhlas s touto restrikcí, která podle nich způsobí paniku a chaos, musí vymýšlet, jak budou zákazníky počítat. Někde bude platit pravidlo „kdo nemá košík, nenakoupí“, jinde budou nakupující počítat u vstupu zaměstnanci.
Obchodníci se zpřísněním protikoronavirových opatření počítali, ale rychlost, s jakou vláda oznámila nová pravidla pro maloobchod, je překvapila.
Mají jen jeden den na to, aby zajistili, že v jejich provozovnách v celém Česku bude dodrženo pravidlo 1 : 15. Řetězce si lámou hlavu nad tím, jak princip „jeden zákazník na 15 metrů“ v praxi uhlídat i přesto, že toto omezení drtivá většina z nich považuje za absurdní.
Obvyklá plocha většiny prodejen Penny se pohybuje v rozmezí od 700 do 830 m², pouze městské prodejny jsou menší. Zeptali jsme se proto tiskového mluvčího Penny Tomáše Kubíka, jaká opatření na základě aktuálního nařízení vlády jejich markety zavedou.
„Od středy bude moci být na většině našich prodejen maximálně okolo 45–50 zákazníků plus zaměstnanci. K datu platnosti nového nařízení omezíme počet nákupních vozíků na příslušný počet pro danou prodejnu tak, aby bylo nařízení splněno. Zákazníkům pak bude umožněn vstup pouze s nákupním vozíkem. Ostraha bude moci díky tomu počty zákazníků snáze kontrolovat. Zákazníci budou o příslušných opatřeních informováni v místě prodeje prostřednictvím plakátů nebo in-store PENNY rádia. Samozřejmostí bude také komunikace prostřednictvím informací v akčních letácích Penny, kanálů zákaznické podpory včetně sociálních sítí,“ komentuje pro Kupi.cz Kubík.
Vedení Penny rovněž očekává, že na některých, především frekventovaných, pobočkách mohou vzniknout fronty před prodejnami. Podle jejich slov jsou však i na tuto situaci připraveni. „Posílíme provoz na pokladnách tak, abychom byli schopni odbavit zákazníky co nejrychleji a snížili jsme riziko vzniku čekajících. Během prvních dnů budeme situaci monitorovat a případně přijmeme další opatření,“ dodává Kubík.
Tisková mluvčí řetězce Billa Dana Bratánková se obává, že se lidé v obavě začnou předzásobovat a skupovat zásoby potravin tak, jako tomu bylo na jaře tohoto roku. „Nově vydávané opatření bude mít ve svém konečném důsledku absolutně opačný efekt. Z našich propočtů vyplývá, že při zavedení tohoto opatření nebudeme moci obsloužit až 50 % našich zákazníků, což bude pravděpodobně znovu způsobovat paniku, chaos a v extrémních případech i nevraživost mezi zákazníky,“ komentuje Bratánková.
„Rozhodli jsme se od středy omezit počet nákupních vozíků a košíků tak, abychom splnili omezení na m² prodejní plochy. Dodržování opatření budeme koordinovat prostřednictvím zaměstnanců bezpečnostních agentur. V případě potíží budeme žádat Policii ČR o součinnost při dohlížení na dodržování opatření,“ říká mluvčí obchodů Billa.
V Albertu zpřísnění pro nákupy očekávali. „Na toto opatření jsme se začali připravovat v podstatě již v momentě, kdy jsme měli první signály, že vláda o takovémto omezení uvažuje. Udělali jsme analýzy počtu zákazníků a velikostí nákupních ploch a také jsme poptali pracovníky bezpečnostních agentur, abychom dokázali posílit jejich přítomnost na prodejnách. Chystáme se také posílit počty pokladních i kolegů na obsluhovaných pultech s lahůdkami, aby byl nákup plynulejší a zákazníci byli odbaveni ještě rychleji. Vše intenzivně řešíme,“ komentoval situaci Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
„Je důležité také říct, že tak zásadní změna chodu prodejen vyžaduje řadu opatření a během jediného dne, navíc svátečního, je mimořádně složité na ně stovky prodejen připravit. Například jsme poptali IT vybavení, které samostatně dokáže kontrolovat počty zákazníků. Žádná IT firma ale bohužel není schopna nic podobného instalovat na stovky prodejen během jediného svátečního dne,“ postěžoval si tiskový mluvčí řetězce Albert.
Tip: Kupi.cz je skvělý pomocník při plánování a realizaci vašich nákupů. Doma si prohlédnete akční nabídky, vytvoříte nákupní seznam a v obchodě ho máte vždy při ruce v mobilní aplikaci. Ušetříte tím nejen peníze, ale i čas strávený při hledání levných potravin. Budete tak ohleduplní k ostatním lidem, kteří venku před prodejnou čekají na váš vozík.