Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

ČOI radí, co dělat, když nestihnete využít poukaz na pobyt, wellness nebo do restaurace

Canva

Restaurace, hotely i wellness služby musí mít už několik týdnů podle nařízení vlády dočasně zavřeno. Na Českou obchodní inspekci (ČOI) se obracejí lidé z řad živnostníků i spotřebitelů, kteří netuší, jak postupovat při reklamaci poukazů, kterým končí platnost a kvůli restrikcím není možnost je využít. Inspektoři proto sepsali pravidla uplatňování reklamací v době nouzového stavu, kdy musí být většina podniků a služeb dočasně uzavřena. 

Přečtěte si také

Nedejte nemocem šanci! 4 recepty, díky kterým budete i v chřipkové sezóně jako rybička

Jak reklamovat poukázku do wellness nebo na pobyt?

Na základě krizových opatření platí řada zákazů a omezení v oblasti kulturních, sportovních a dalších akcí a v provozu maloobchodu. 

V případě, že na základě krizového opatření není možné, aby byl splněn závazek ze smlouvy včas, jedná se o zásah tzv. vyšší moci. Takové situace mohou být např. následující:

  • Zakoupení vstupenky do divadla, které bylo zrušeno
  • Zamluvení knihy k vypůjčení v knihovně, která je uzavřena
  • Zakoupení degustačního menu v restauraci, která není v provozu
  • Předplacení služby fitness-trenéra v posilovně na dobu, kdy je posilovna uzavřena atd.

Prodejci tudíž nejsou schopni dopřát zákazníkům to, co si zakoupili – vinu nicméně nenesou a za škodu, která vznikne v důsledku prodlení, nenesou ani odpovědnost.

Canva

Zákazníkovi nicméně jeho právo odstoupit od smlouvy a případně se i domáhat náhrady škody zůstává. Možné je dokonce i vrácení kompletní částky, která byla kupujícím zaplacena – vše záleží na konkrétním případu a domluvě.

ČOI ovšem všechny nabádá, aby, obzvláště v této specifické době, pamatovali na ohleduplnost a trpělivost. Situace je totiž mimořádná a některé podniky nemusí mít např. ani personální kapacity, aby všem reklamacím zvládaly včas vyhovět. Nátlak či vyhrožování ale nic nevyřeší – právě naopak. Jednalo by se totiž o postup v rozporu s dobrými mravy a na ten se nárok právní ochrany nevztahuje.